Vormingskalender > inhouse opleidingen

Raadpleeg hier het overzicht van onze inhouse opleidingen

Op zoek naar interactieve opleidingen op jouw werkvloer, wanneer het voor jou past? Onze ervaren trainers komen graag bij jou ter plaatse.

Probis organiseert inhouse opleidingen voor groepen tot maximaal 15 personen. We doen dat op maat van al jouw medewerkers, op alle niveaus van je organisatie.

Benieuwd naar onze inhouse opleidingen? Raadpleeg het volledige aanbod op deze pagina.

Van klantgericht naar customer delight: introductie (lokale besturen)

Communicatie Inhouse opleiding Publieke sector
‘Customer delight’: een begrip dat begint waar klantgerichtheid eindigt. Iedereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer delight...
Meer informatie

Mijn impact en invloed als leidinggevende

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
U bent soms verbaasd hoe het die ene collega of medewerker steeds lukt om iedereen te overtuigen van zijn of...
Meer informatie

Hoe pak je re-integratie na langdurige afwezigheid best aan?

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Wanneer medewerkers langdurig uitvallen, heeft dat op de medewerker, het team en de organisatie een impact. Hoe kan jij in...
Meer informatie

Functionerings-en evaluatiegesprekken (nieuwe evaluatoren)

Inhouse opleiding Leidinggeven Publieke sector Zorg en welzijn
Uitwisselen van ervaringen In een eerste deel peilen we bij de deelnemers naar hun ervaringen met evaluaties en functioneringsgesprekken, als...
Meer informatie

Stoppen met piekeren

Het eigen welzijn Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Piekeren doen we allemaal. Op sommige momenten in ons leven (bij stress, depressie, angst,..) nemen deze piekergedachten veel tijd en...
Meer informatie

Optimisme kan je leren

Het eigen welzijn Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Vanuit de positieve psychologie wordt optimisme naar voren geschoven als dé competentie om te ontwikkelen. Wat betekent dit precies en...
Meer informatie

Secundaire traumatische stress

Het eigen welzijn Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Betrokkenheid in balans Binnen hulpverlening stelt men vast dat de werkdruk de voorbije jaren ernstig gestegen is. Niet alleen de...
Meer informatie

Kracht van stilte

Het eigen welzijn Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze drukke tijden vol geluid kan het soms deugd doen om naar de stilte te gaan. Hoe kan stilte...
Meer informatie

Secundaire traumatische stress: betrokkenheid in balans

Het eigen welzijn Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Binnen hulpverlening stelt men vast dat de werkdruk de voorbije jaren ernstig gestegen is. Niet alleen de hoeveelheid werk, maar...
Meer informatie

Veerkracht in lijden

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Als medewerker in de gezondheidszorg wordt je geconfronteerd met mensen die lijden, in de breedste zin van het woord. Soms...
Meer informatie

Communiceren met raden van bestuur

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Inhoud:   1. communicatie patronen - Verschillen in communicatie met medewerkers en met raden van bestuur - Verschillende communicatiestijlen begrijpen...
Meer informatie

Breinvriendelijk leiden

Inhouse opleiding Leidinggeven Publieke sector Zorg en welzijn
Hoe zou het zijn om ons brein beter te gebruiken? Om meer in sync met onze hersenen te leiden, om...
Meer informatie

Creatief denken als leidinggevende

Inhouse opleiding Publieke sector Zorg en welzijn
Je wordt dagelijks uitgedaagd door je klanten, medewerkers om originele oplossingen te verzinnen. Je wilt nieuwe producten of services maken....
Meer informatie

De kracht van kwetsbaarheid

Inhouse opleiding Publieke sector Zorg en welzijn
Wat betekent het als leidinggevende om je meer kwetsbaar op te stellen? Waarom zou je dat doen en wat kan...
Meer informatie

Ontwikkelingsgesprekken en motiverende gesprekstechnieken

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Je bent als leidinggevende op zoek naar wat medewerkers motiveert en betrokken maakt? Je wil niet alleen maar de negatieve...
Meer informatie

Draag zorg voor je eigen energie

Het eigen welzijn Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Je werkt lange dagen en je verliest soms contact met je eigen lichaam en je gezondheid. Je hebt kleine kwaaltjes...
Meer informatie

Reset je brein: uit je piekermindset naar een groeimindset

Het eigen welzijn Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Stress geeft aanleiding tot piekeren. Maar piekeren geeft ook meer stress. Steeds meer medewerkers kampen met werkgerelateerd piekeren en hebben...
Meer informatie

Humor en (aan)raking in de zorg bij personen met dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Humor kan veel betekenen in de communicatie met mensen met dementie. Het kan de zorgvrager en zorggever dichter bij elkaar...
Meer informatie

Sociale vaardigheden voor kortgeschoolden

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Kort geschoolden die werken in de zorg- en dienstensector hebben zeer vaak geen opleiding gehad in ‘omgaan met patiënten’. Zij...
Meer informatie

Agressie … waarover praten we?

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De deelnemers leren hoe een agressieve situatie ontstaat en wat ze in de verschillende fases kunnen doen om de situatie...
Meer informatie

Conflicten coachen (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
In veel teams zijn er wel eens meningsverschillen, roddels, onbegrip over verschil in temperament en gedrag, het niet nakomen van...
Meer informatie

Assertiviteit (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
We werken rond volgende elementen: - Een juist begrip krijgen van “assertiviteit”. - Jezelf het recht geven op wie je...
Meer informatie

Ken jezelf!

Het eigen welzijn Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De vorming 'Ken jezelf!' vertrekt vanuit de zorgmedewerker zelf. Hij/zij gaat op zoek naar 'wie ben ik' en 'waarom doe...
Meer informatie

Oplossingsgericht coachen

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Een training die jouw ideeën over verandering voorgoed zal veranderen! In onze samenleving leggen we vaak de focus op wat...
Meer informatie

Van collega naar leidinggevende

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Doel van deze vorming is om de deelnemers te ondersteunen in een vlotte overgang van de rol van collega naar...
Meer informatie

Kinderopvang: Avontuurlijk inrichten van binnenspeelruimtes

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een binnenspeelruimte leuk en educatief inrichten is niet altijd evident. Je moet rekening houden met verschillende leeftijden, de grootte van...
Meer informatie

Het ombuigen van weerstand

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Weerstanden bij verandering in de organisatie of bij individuele werknemers? Veel leidinggevenden schrikken terug als ze weerstand ondervinden en stellen...
Meer informatie

Veilig en hygiënisch werken in de thuiszorg

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
In de huishoudelijke zorg is veiligheid geen ijdel woord, vooral als we denken aan veilig schoonmaken, een brandveilige werkomgeving of...
Meer informatie

De bewoner komt niet alleen

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Soms vinden zorgverleners de manier waarop bewoners en hun familie reageren niet terecht, overdreven, gevoelig, agressief, ...  En weten dan...
Meer informatie

Motivatie: hoe werkt dat? (ZH)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie

Verbindende communicatie: basis

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Respectvol en verbindend communiceren is een wijze van spreken én luisteren waarbij we op een heldere en duidelijke manier uitdrukken...
Meer informatie

Gemotiveerd aan de slag blijven (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie

Generaties op de werkvloer

Inhouse opleiding Publieke sector Zorg en welzijn
Stilaan staan we met verschillende generaties op de werkvloer. Dit is een mix van ervaring en expertise met jong geweld....
Meer informatie

Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige patiënten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie

Feedback geven aan medewerkers (tz)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Feedback geven als leidinggevende is niet altijd gemakkelijk. We denken al te vaak dat we het goed doen, maar vaak...
Meer informatie

Goede afspraken maken: hoe doe je dat? (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Wanneer er misverstanden of frustraties ontstaan in een team, is de oorzaak vaak het ontbreken van goede én heldere afspraken....
Meer informatie

Train de interne trainer

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Grote organisaties zetten vaak eigen medewerkers in als interne trainers. Maar niet iedereen heeft een opleiding tot trainer of docent...
Meer informatie

De Validation-methode van Naomi Feil

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De Validation-methode van Naomi Feil is een communicatiemethode waarbij de gedesoriënteerde oudere de kans krijgt zijn gevoelens en behoeftes te...
Meer informatie

Handhygiëne

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Handhygiëne is het allerbelangrijkste als het gaat om voorkomen van besmettingen. Handen reinigen op de juiste manier en op de...
Meer informatie

Wees de burn-out voor!

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Het zijn meestal betrokken medewerkers met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel die kwetsbaar zijn voor een burn-out. Het is niet de situatie...
Meer informatie

Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige klanten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie

Ik wil zo samenwerken! En jij?

Inhouse opleiding Publieke sector Zorg en welzijn
Jij wil ’s middags graag samen eten. Je collega wil graag elke vrijdag iets gaan drinken, jij vind dat je...
Meer informatie

Kinderopvang: I like to move it

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Kinderen komen terug uit school en hebben een dag op de bank moeten zitten. Tijd voor beweging. Lopen en springen...
Meer informatie

Professioneel schoonmaken in de thuiszorg

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze praktijkgerichte vorming leidt de cursisten rond in een virtueel huis. In iedere ruimte staan we stil bij het gebruik...
Meer informatie

Het geven en krijgen van feedback (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie

Aanwezigheidsbeleid: hoe pak ik het aan?

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Het percentage ziekteverzuim in de zorg ligt beduidend hoger in vergelijking met andere sectoren. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig:...
Meer informatie

Hoe krijg ik mijn cliënt over de brug? (tz)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Medewerkers in de thuiszorg werken aan de verandering en groei van hun cliënten. Zij allen delen de ervaring dat verandering...
Meer informatie

Van klantgericht naar customer delight: ambassadeur (ZH)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
‘Customer delight’: een begrip die begint waar klantgerichtheid eindigt. Iedereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer delight...
Meer informatie

Generaties in de zorg (tz)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In de zorg staan we stilaan met 4 generaties op de werkvloer. Dit is een mix van ervaring en expertise...
Meer informatie

Helder communiceren (tz)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Zeggen wat je te zeggen hebt. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Het klinkt allemaal heel logisch...
Meer informatie

Naar een professionele teamdynamiek

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
“Teams” is eigenlijk een vreemd begrip. Je werkt soms meer dan 38u met je collega’s en leidinggevende. Het lijkt de...
Meer informatie

Opfrissing van kooktechnieken (TZ)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
We gebruiken vaak de kooktechniek waar we ons zelf het meest comfortabel bij voelen. Dus gaan we in deze vorming...
Meer informatie

Aanwezigheidsbeleid: hoe pak ik het aan? (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Het percentage ziekteverzuim is in stijgende lijn. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig: de medewerker zelf, de leidinggevende, de collega’s,...
Meer informatie

MRSA en hygiëne in de thuiszorg

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De MRSA-problematiek blijft niet beperkt tot ziekenhuizen en woonzorgcentra. Meer en meer doet zich de situatie voor dat cliënten naar...
Meer informatie

De evaluatiecyclus: gesprekken voeren

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De evaluatiecyclus met zijn diverse gesprekken: voor veel leidinggevenden nog steeds een vervelende taak. We kennen de structuur en het...
Meer informatie

Jongdementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In België leven er naar schatting 3.000 à 11.000 personen met dementie jonger dan 65 jaar. Bij mensen met jongdementie...
Meer informatie

Het voeren van effectieve verzuimgesprekken (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
De praktijk wijst uit dat regelmatig contact tussen leidinggevende en medewerker op zich al een belangrijke factor is bij het...
Meer informatie

Motiveren van medewerkers (ZH)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Na deze module kan de deelnemer eenvoudige principes van motivatie toepassen. Hij is in staat om stimulerende, motiverende waardering of...
Meer informatie

Valpreventie in de thuiszorg

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Van de thuiswonende senioren valt ongeveer 33% minstens één keer per jaar. De gevolgen van een valpartij zijn vaak ernstig...
Meer informatie

Praktische huishoudtips (tz)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Thuiszorgers werken vaak in (ver)ouder(d)e woningen en moeten ook soms de kleinste huishoudelijke taken kunnen. Ze krijgen dan opdrachten uit...
Meer informatie

Coachend leidinggeven (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Deel 1:  Kennismaking - Wat doet een coachend leidinggevende? - Het profiel van de coachend leidinggevende - Dilemma’s bij coachend...
Meer informatie

Agressie … waarover praten we? (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
De deelnemers leren hoe een agressieve situatie ontstaat en wat ze in de verschillende fases kunnen doen om de situatie...
Meer informatie

Van klantgericht naar customer delight: expert (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Met het volledige team gaan we naar de top van customer delight. We lichten de volledige klantenreis door en bekijken...
Meer informatie

En jij? Hoe geef jij zorg? (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Werken in de zorg is een drukke bezigheid. Er wordt veel verwacht van medewerkers in een woonzorgcentrum: dagelijks staan ze...
Meer informatie

Verschillen als meerwaarde

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Diversiteit op de werkvloer is een realiteit. Tussen werknemers bestaan er veel verschillen (leeftijd, communicatiestijl, manier van werken, gezinssituatie, etnische...
Meer informatie

Van klacht naar glimlach (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met klanten de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie

Assertiviteit

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
We werken rond volgende elementen: - Een juist begrip krijgen van “assertiviteit”. - Jezelf het recht geven op wie je...
Meer informatie

Ik weet met welke producten ik werk (tz)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Ken de producten waarmee je werkt! We schaven de productkennis bij en frissen op waar nodig: indeling ontkalkers, ontvetters, oplosmiddelen...
Meer informatie

Ken je collega’s (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Je werkt iedere dag samen, maar kén je ook jouw collega's? We gaan op zoek naar wie jouw collega's zijn....
Meer informatie

Diversiteit op het werk en in de zorg

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Hoe ga je competent om met diversiteit bij collega’s, patiënten en familieleden? In deze interactieve workshop leg je het fundament...
Meer informatie

Kinderopvang: Avontuurlijk inrichten van buitenspeelruimtes

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een buitenspeelruimte leuk en educatief inrichten is niet altijd evident. Je moet rekening houden met verschillende leeftijden, de grootte van...
Meer informatie

Krachtig en helder beslissen

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Bent u een (te) snelle beslisser of een eeuwige twijfelaar? Als leidinggevende komt het er op aan om krachtig en...
Meer informatie

Oplossingsgericht leidinggeven

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Staat het oplossingsgericht werken als leidinggevende haaks op onze opdracht of biedt het juist heel wat mogelijkheden? Deze training is...
Meer informatie

Energielekken op het werk: verdieping

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Dit is een verdieping van de vorming 'Energielekken op het werk'. In deze vorming gaan we aan de slag met...
Meer informatie

Begeleiding van re-integratie

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze training neemt je mee in heel het proces dat een langdurig zieke doormaakt. Dit proces begint bij het ziek...
Meer informatie

Talentgericht werken met verpleegkundigen

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Als je doet wat je graag doet ben je bereid om bij te leren, om jezelf er meer en meer...
Meer informatie

Kennismaking met Validation van Naomi Feil

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De Validation-methode van Naomi Feil is een communicatiemethode waarbij de gedesoriënteerde oudere de kans krijgt zijn gevoelens en behoeftes te...
Meer informatie

Wet op verpleegkundige en zorgkundige handelingen in de praktijk

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze vorming gaan we op interactieve manier door de wet op verpleegkundige en zorgkundige handelingen. Wie mag wat doen...
Meer informatie

Kinderopvang: ieder kind een eigen aanpak

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze workshop helpt je om inzicht te krijgen in je eigen opvoedingsstijl en de behoeften van elk kind. Kinderen zijn...
Meer informatie

Dringende hulpverlening: een opfrissing

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
We overlopen de huidige CPR-richtlijnen en oefenen we deze in, zodat alle medewerkers in de zorgsector de nieuwe richtlijnen correct...
Meer informatie

Haptonomie: de kunst van het aanraken (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Haptonomie is de leer van het menselijk gevoel en gevoelsleven. Zorgverleners raken voortdurend bewoners aan in hun dagelijkse werk: verplaatsen,...
Meer informatie

Oplossingsgericht omgaan met tijdsdruk

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Tijd en handen tekort: de hoofdverpleegkundige lost dat wel op? We leven in een maatschappij waar alles snel gaat. De...
Meer informatie

Motiveren van medewerkers (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Na deze module kan de deelnemer eenvoudige principes van motivatie toepassen. Hij is in staat om stimulerende, motiverende waardering of...
Meer informatie

De invloed van de omgeving op personen met dementie

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De kern van het concept omgevingszorg is het feit dat mensen met dementie afhankelijk zijn van hun omgeving voor hun...
Meer informatie

Noteren in het zorgdossier (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Noteren in het zorgdossier blijkt voor veel verpleegkundigen en zorgkundigen nog een pijnpunt te zijn. Wat moeten ze noteren en...
Meer informatie

Roddelen op jouw afdeling … hoe moet het nu verder?

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Waar mensen samenwerken wordt geroddeld. Dit is niet alleen negatief, het kan ook positieve aspecten hebben. Echter, als het zware...
Meer informatie

Correct gebruik van de Katz-schaal

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Dit is een praktijkgerichte vorming voor hoofdverpleegkundigen, verpleegkundigen en zorgkundigen. We starten met een herhaling van de wetgeving, de knelpunten,...
Meer informatie

Relaxatiemomenten (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Tijdens de workshop verkennen we methodieken zoals relaxatie en haptonomie, maar worden de onderliggende gedachten getransponeerd naar een ‘nieuwe’ vorm...
Meer informatie

Wondzorg (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deel 1 handelt over het ontstaan van wonden. De meest voorkomende wonden, de aanpak, de realistische doelstellingen en de principes...
Meer informatie

Rugsparend werken (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
De medewerker krijgt een goed inzicht in rugklachtenpreventie om zo tot een gezond ruggebruik te komen zowel op het werk...
Meer informatie

Het voeren van exit-gesprekken (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Het voeren van exit-gesprekken is een meerwaarde voor uw organisatie. Zo weet u waarom iemand niet meer bij u wenst...
Meer informatie

Ken jezelf als leidinggevende (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze training is opgebouwd rond een persoonlijke werkmap, waarin de deelnemer tijdens de vorming zijn zelfinzicht opbouwt. Dit gebeurt via...
Meer informatie

De persoonsgerichte theorie van Tom Kitwood (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Kijk naar mij, 'Zie' je mij ? ik ben zoveel meer dan die 'zorgen' in dat zorgenplan of die aandoening...
Meer informatie

Persoonlijke effectiviteit: hoe krijg ik het gedaan?

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Tijdens deze vorming leert men niet de tijd beheersbaar te maken, maar wel de opdracht op een kwalitatieve en kwantitatieve...
Meer informatie

Omgaan met levensvragen

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Ouderen maken vaak de balans op van hun leven. Ze kijken achterom  om te evalueren wat geweest is. Ze blikken...
Meer informatie

Van klantgericht naar customer delight: introductie (ZH)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
‘Customer delight’: een begrip die begint waar klantgerichtheid eindigt. Ie-dereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer de-light...
Meer informatie

Van moeilijke gesprekken ‘moedige gesprekken’ maken (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Lastige gesprekken bestaan alleen in onze eigen beleving. Wij geven een gesprek het predicaat ‘lastig’ en ‘moeilijk’ en daarmee activeren...
Meer informatie

Smakelijk eten! Motiveren van het maaltijdgebeuren.

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Bewoners hebben vaak te maken met ondergewicht. Eén van de oorzaken hiervan is ondervoeding. Dit zou je simpel kunnen wegnemen...
Meer informatie

Discretie in je job

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Hoe reageer je als een bewoner jou iets in vertrouwen vertelt? Wat als je toevallig getuige bent van een vertrouwelijke...
Meer informatie

Agressie aan de balie

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Soms slaan (telefoon)gesprekken om in twistgesprekken, medewerkers kunnen zich dan geïntimideerd of bedreigd voelen door agressieve uitspraken. Dit heeft alles...
Meer informatie

Communiceren met dokters (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
We vertrekken vanuit de 5  axioma’s communicatieleer (Watzlawick): “Een mens kan niet niet communiceren, alle gedrag is communicatie”, “alle communicatie...
Meer informatie

Poetsen is een wetenschap (tz)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Poetsen is een chemisch proces. We voeren het bijna dagelijks uit, maar weten we eigenlijk hoe dat precies in elkaar...
Meer informatie

Weerhaakjes in de zorg (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Mensen die zorg verlenen worden regelmatig geconfronteerd met moeilijke kwesties, dingen die ‘wringen, weerhaakjes’. We handelen vaak noodgedwongen zonder het...
Meer informatie

De kracht van non-verbale communicatie (zh)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Doelstellingen van deze vorming: - Het onderscheid leren tussen observeren en interpreteren, het lezen van non-verbale signalen en non-verbaal gedrag...
Meer informatie

Verhoog je zelfvertrouwen

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Zelfvertrouwen is het gevoel van eigenwaarde. We weten allemaal dat te veel of te weinig zelfvertrouwen ervoor zorgt dat we...
Meer informatie

Van spanning en ergernissen naar ontspanning

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze vorming is een teamcoaching van leidinggevenden. We vertrekken vanuit wat loopt er goed?  (m.b.t. samenwerking, communicatie, resultaten halen, dienstverlening,...
Meer informatie

Help! Het verandert!

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een organisatie is steeds in beweging, maar wat te doen als deze veranderingen betrekking hebben op het eigen werk? Sommigen...
Meer informatie

Leiding geven: de dynamiek van een team (zh)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
We kunnen de groepsdynamiek versterken door professioneel te werken en een goede participatie voorzien. Dit lijkt heel eenvoudig, maar is...
Meer informatie

Levensbeschouwelijke vragen in een diverse samenleving (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze vorming staan we stil bij de levensbeschouwelijke vragen die we krijgen van bewoners. Hoe gaan we daarmee om...
Meer informatie

Van een klacht naar een glimlach (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met bewoners de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie

Dementie en psychische stoornissen

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Naast de diagnose van dementie hebben vele bewoners/patiënten nog een aantal, soms moeilijke, gedragsstoornissen. Deze vorming leert de deelnemers om...
Meer informatie

Geneesmiddelengebruik bij ouderen (TZ)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Met het ouder worden verandert de interactie tussen geneesmiddelen en het menselijke lichaam (de opname en eliminatie ervan). Vaak nemen...
Meer informatie

Functionerings- en evaluatiegesprekken (ervaren evaluatoren)

Inhouse opleiding Leidinggeven Publieke sector Zorg en welzijn
Een eenduidige en praktijkgerichte opleiding is noodzakelijk om een zekere graad van objectiviteit van evaluaties te bereiken binnen de hele...
Meer informatie

Professioneel schoonmaken (lokale besturen)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze praktijkgerichte vorming leidt de cursisten rond in hun virtuele werkplek. In iedere ruimte staan we stil bij het gebruik...
Meer informatie

Activeren van bewoners voor activiteiten

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Soms is het moeilijk om bewoners enthousiast te krijgen voor het animatieprogramma. Dit kan verschillende oorzaken hebben: geen interessant programma...
Meer informatie

Rugsparend werken: een opfrissing

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze heropfrissingsvorming hernemen we kort de basisprincipes van rugsparend werken. Daarna gaan we oefenen en waar nodig bijsturen. De...
Meer informatie

Intervisie opzetten (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij medewerkers een beroep doen op collega’s om mee te denken over vraagstukken waar...
Meer informatie

Coachend leiderschap

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deel 1:  Kennismaking - Wat doet een coachend leidinggevende? - Het profiel van de coachend leidinggevende - Dilemma’s bij coachend...
Meer informatie

Het voeren van effectieve verzuimgesprekken (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De praktijk wijst uit dat regelmatig contact tussen leidinggevende en medewerker op zich al een belangrijke factor is bij het...
Meer informatie

Dringende hulpverlening voor niet-gekwalificeerden

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Zelfs niet-paramedici kunnen met een snelle en adequate handeling een bewoner in een noodsituatie helpen. In deze vorming EHBO bespreken...
Meer informatie

Hoe begin ik er aan? Werkplanning en -organisatie (tz)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Hoe begin je te poetsen in een kamer? In deze vorming doorlopen we een efficiënte en hygiënische werkplanning rekening houdend...
Meer informatie

Omgaan met personen met psychische stoornissen

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
In deze vorming bespreken we psychische stoornissen. Wat zijn de kenmerken? Wat is de voorgeschiedenis, hoe te herkennen? Hoe gaat...
Meer informatie

Van conflict naar verzoening

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze vorming geeft leidinggevenden nieuwe inzichten over conflicten en laat hen oefenen met tools voor conflicthantering. Dit zal hen meer...
Meer informatie

Mentorschap over stagiairs

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De vorming is opgebouwd rond interactieve oefeningen. De ‘theorie’ dient als kapstok en geeft de vorming structuur. 1. Wie is...
Meer informatie

Naar een aangename sfeer op de werkvloer (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Denk je aan het einde van de dag wel eens 'oef, ik kan naar huis', 'er hing toch wel electriciteit...
Meer informatie

Emotionele belasting in de zorg (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In de zorg hebben we dagelijks te maken met emoties. Kwaadheid, opstandigheid, verdriet, …maar ook blijheid, euforie,… . Door hun...
Meer informatie

Begeleiden van familie van bewoners met dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze vorming staan we stil bij de familieleden van de mensen met dementie die binnen ons woonzorgcentrum wonen. Dat...
Meer informatie

Wondzorg: een opfrissing (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze vorming gaat de trainer dieper in op de principes van wondheling, mogelijke complicaties en basiseigenschappen van de wondzorgproducten....
Meer informatie

Kinderopvang: Creatief met kids (buitenschoolse opvang)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Hoe ga je creatief aan de slag om een spel en speelaanbod samen te stellen voor de buitenschoolse opvang? In...
Meer informatie

Verbindend communiceren

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Heb je ook wel eens het gevoel dat je iets wil bespreken met je collega of medewerker, maar dat de...
Meer informatie

En dan is er nog … familie (zh)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een ziekenhuisopname is niet alleen voor de patiënt een aanpassing. Ook de familie kan zich wat verloren voelen. Niet alleen...
Meer informatie

Een gezond team

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Het doel van deze workshop is inzicht krijgen in de verschillende domeinen van gezondheid en in de onderlinge samenhang ervan...
Meer informatie

Energielekken op het werk

Het eigen welzijn Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Wat doe je wanneer je te maken hebt met collega’s, leidinggevenden of bewoners bij wie jouw energie wegstroomt? We hebben...
Meer informatie

Van klantgericht naar customer delight: ambassadeur (LB)

Inhouse opleiding Publieke sector
‘Customer delight’: een begrip dat begint waar klantgerichtheid eindigt. Iedereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer delight...
Meer informatie

Begrijpen en begeleiden van moeilijk gedrag

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Vanuit de hersenkunde en de nieuwste inzichten in dementie geven we tijdens deze vorming een verklaring voor veel moeilijk gedrag...
Meer informatie

Peter- en meterschap in de praktijk

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De opleiding bestaat uit een basisopleiding voor het introduceren van een peterschap. Gezien het doel van de opleiding erin bestaat...
Meer informatie

Efficiënt vergaderen (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
We vergaderen nogal wat af en dat moet ook. De bedoeling van vergaderingen is natuurlijk vaak dat er beslissingen genomen...
Meer informatie

Conflicten coachen

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In veel teams zijn er wel eens meningsverschillen, roddels, onbegrip over verschil in temperament en gedrag, het niet nakomen van...
Meer informatie

Klantgerichtheid voor loketdiensten

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Medewerkers aan de loketdienst zijn het gezicht bij uitstek voor een zorgorganisatie. Zij stralen uw imago uit. Daarom richt deze...
Meer informatie

Rugsparend werken voor niet-zorgpersoneel

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De medewerker krijgt een goed inzicht in rugklachtenpreventie om zo tot een gezond ruggebruik te komen zowel op het werk...
Meer informatie

Gezond koken

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Naast rekening houden met een beperkt budget, dient de thuisverzorger ook vaak rekening te houden met allerhande diëten: zoutarm, suikerarm,...
Meer informatie

Omgaan met personen met psychische stoornissen: verdieping

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Deze vorming is een vervolg op de vorming 'Omgaan met personen met psychische stoornissen'. In deze sessie gaan wij dieper...
Meer informatie

Timemanagement (LB)

Inhouse opleiding Publieke sector
Hebt u regelmatig het gevoel dat u te veel hooi op je vork neemt? Dat u het moeilijk vindt om...
Meer informatie

Hoe bereid ik mijn functionerings- en evaluatiegesprek voor?

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
In een modern personeelsbeleid dient iedere medewerker zich persoonlijk te ontwikkelen in de job. Sturing van die ontwikkeling via functionerings-...
Meer informatie

Budgetvriendelijk koken

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Cliënten van de thuiszorg hebben het vaak financieel niet erg breed. Kleine pensioenen en hoge medische kosten zorgen ervoor dat...
Meer informatie

Het leiden van veranderingen (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Veranderingen in organisaties gaan meestal over situaties, zoals een verhuis naar een nieuw gebouw, de reorganisatie van teams, een fusie...
Meer informatie

Dementie: basis

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze inleidende vorming rond dementie bekijkt de oorzaken en gevolgen: lichamelijk, psychisch en persoonlijk. De vier fases van dementie komen...
Meer informatie

Professioneel schoonmaken in de ouderenzorg

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
We staan stil bij alle mogelijke ruimtes aanwezig in een woonzorgcentrum en bespreken het gebruik van onderhoudsproducten en poetsgerei, specifiek...
Meer informatie

Authentiek leiderschap

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Er is een onderscheid tussen ‘leiding geven vanuit kracht’ en ‘baas zijn vanuit macht’. Authentiek leiderschap richt zich naar leiding...
Meer informatie

Verbindend communiceren (LB)

Inhouse opleiding Publieke sector
Respectvol en verbindend communiceren is een wijze van spreken én luisteren waarbij we op een heldere en duidelijke manier uitdrukken...
Meer informatie

Werken in gezinnen met een andere cultuur

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Meer en meer worden onze zorgverleners (verzorgenden, poetsvrouwen, …) geconfronteerd met cliënten met andere waarden en uit andere culturen. En...
Meer informatie

Ik roddel, jij roddelt, wij roddelen!

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Waar mensen samenwerken wordt geroddeld. Dit is niet alleen negatief, het kan ook positieve aspecten hebben. Het zorgt bijv. voor...
Meer informatie

Omgaan met moeilijke cliëntsituaties

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Een moeilijke cliënt ‘reist’ vaak van de ene medewerker naar de andere medewerker. Hoe kan je als thuiszorger zelf het...
Meer informatie

Omgaan met ergernissen binnen mijn team

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Ergernissen, spanningen, uitdagingen …. soms onvermijdelijk in een team. Soms lijkt het wel een familie … Maar waarom is dat...
Meer informatie

Werken vanuit je talenten

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Werken met of vanuit je talenten geeft zin aan je werk, maakt je weerbaarder om met tegenslagen of moeilijke situaties...
Meer informatie

Duurzaam motiveren van 4 generaties

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een duurzaam personeelsbeleid zorgt er voor dat medewerkers met energie, inzet en goesting willen én kunnen werken gedurende hun volledige...
Meer informatie

Voeding en ondervoeding bij ouderen

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze vorming komen onder meer volgende items aan bod: - Invloed van ouderdomsfactoren op het eetgedrag (gebit, smaakstoornissen, …)....
Meer informatie

Introductie in leiderschapsstijlen (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
We introduceren leidinggevenden in de diverse leiderschapsstijlen: authentiek, coachend, resultaatsgericht, oplossingsgericht, situationeel, … Wat betekent het allemaal en wat kan...
Meer informatie

Omgaan met lastig gedrag vanuit dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Wij verwachten nog steeds communicatie op ons niveau, maar niet op de maat van een persoon met dementie. In deze...
Meer informatie

Armoede bij hulpbehoevenden

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Armoede is niet weg te denken uit onze maatschappij... in tegendeel. Meer en meer mensen worden hiermee geconfronteerd. Deze situatie...
Meer informatie

Eenzaamheid bij ouderen (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Eenzaamheid kunnen we definiëren als: “het subjectief ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties”....
Meer informatie

Detailzorg: Hand- en voetverzorging (tz)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Hand- en voetverzorging is een regelmatige taak voor de zorgkundige. We bekijken in deze praktijkvorming welke ziekten we kunnen aantreffen...
Meer informatie

Ik wil niet klagen, maar … (ZH)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Vaak zuchten we al als een collega een gesprek begint met ‘ik wil niet klagen, maar…’ We ervaren dit vaak...
Meer informatie

Humeur? Humor! (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een glimlach is de kortste afstand tussen twee mensen en opent deuren naar ontspanning en zelfs genezing. En toch vergaat...
Meer informatie

Ontwikkel je groeimindset: van feedback naar feedforward!

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Verandering in de organisatie vraagt een grote wendbaarheid en groeimindset van de medewerkers. Het ontwikkelen van een open constructieve feedbackcultuur...
Meer informatie

Talentdetectie voor teams (zh)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Hoe het beste in elkaar naar boven halen? In een steeds veranderende markt, heb je een organisatie nodig met wendbare...
Meer informatie

Motiverende gesprekstechnieken voor leidinggevenden

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Je bent als leidinggevende op zoek naar wat medewerkers motiveert en betrokken maakt? Je wil niet alleen maar de negatieve...
Meer informatie

Omdenken: anders omgaan met fouten

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Het overkomt ons allemaal wel eens: we maken een fout, we vergissen ons in iets of we zeggen of doen...
Meer informatie

De kracht en valkuilen van enthousiasme als leidinggevende

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Wat maakt jou als hoofdverpleegkundige enthousiast en durf je daar op inzetten? Welke taken of opdrachten zorgen ervoor dat je...
Meer informatie

Ikigai: de zin van wie je bent en wat je doet op het werk (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
‘Ikigai’ is een Japans concept dat, simpel gezegd, staat voor ‘datgene waarvoor je elke dag uit je bed komt’ of...
Meer informatie

Seksualiteit bij ouderen (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze vorming maken we het thema intimiteit en seksualiteit bij ouderen bespreekbaar. De medewerker leert dit thema kennen als...
Meer informatie

Hoe krijg ik het – met respect – gezegd? (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Sta je soms met je mond vol tanden? Durf je niet voor je mening uitkomen? Schrik je soms van de...
Meer informatie

Grenzen stellen in de zorg

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Het is een statement dat het cliënteel in de gezondheidszorg steeds mondiger wordt en steeds meer eisen stelt aan de...
Meer informatie

Wel in je vel als leidinggevende

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Het stress-niveau van een leidinggevende neemt steeds meer toe. Mondige medewerkers, mondige klanten, nieuwe procedures, constante veranderingen, accreditaties, beleidsplannen, …...
Meer informatie

Actief luisteren

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
We vertrekken van algemene inzichten over communicatie, misverstanden en helder communiceren. De focus van de vorming ligt op het oefenen...
Meer informatie

Gemotiveerd aan de slag blijven (WZC)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie

Verbindende communicatie voor leidinggevenden: basis (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Heb je ook wel eens het gevoel dat je iets wil bespreken met je collega of medewerker, maar dat de...
Meer informatie

Kinderopvang: Creatief met kids (baby en peuter)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Hoe ga je creatief aan de slag om een spel en speelaanbod samen te stellen voor baby’s en peuters? In...
Meer informatie

Leidinggeven in tijden van verandering

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Alles is in verandering, zeker ook in zorgorganisaties. JCI, kwaliteitslabels die moeten worden behaald, meer met minder, stijgende leeftijd van...
Meer informatie

Kinderopvang: communicatie met ouders

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De ouders zijn belangrijke partners in je opvang. Ze zijn de allereerste personen die instaan voor de opvoeding van hun...
Meer informatie

Gesprekken voeren met bewoners (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een goede babbel kan deug doen! Ook met bewoners en hoewel we soms (te) weinig tijd hebben, loont het vaak...
Meer informatie

Boeiend presenteren

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Heb je soms de ervaring dat je boodschap niet overkomt? Ook al heb je het op 10 verschillende manieren proberen...
Meer informatie

Gedeelde of onderhandelde zorg (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Medewerkers zijn soms gericht op het zorgen voor klanten vanuit het standpunt van hun eigen functie. De vorming wil hun...
Meer informatie

Gedeelde of onderhandelde zorg (TZ)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Gedeelde zorg of onderhandelde zorg is samen met de klant in dialoog oplossingen zoeken, evalueren en bijsturen. Daarbij is iedere...
Meer informatie

Teamversterkend werken in overlegmomenten

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een goed en veilig team kan enorm motiverend zijn. Het geeft verbinding en  welbevinden … het is fijn om te...
Meer informatie

Positief omgaan met stress op de werkvloer voor leidinggevenden

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Meer en meer worden leidinggevenden geconfronteerd met stress op de werkvloer. Hoe kan ik de signalen van overwerkte medewerkers zien?...
Meer informatie

Omgaan met lastig gedrag van cliënten

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Werken met lastige of moeilijke cliënten vereist veel inlevingsvermogen, geduld en stressbestendigheid. De meeste verzorgenden/huishoudhulpen/pwa’ers werken wel eens bij ‘moeilijke’...
Meer informatie

Kinderopvang: Brand jij of ben je opgebrand?

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
“Branden”…een werkwoord. Hoe is het met de vervoeging? “Brand jij” of “Ben jij opgebrand”? Een burn-out zet je gekende leven...
Meer informatie

Omgaan met lastig gedrag van bewoners

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Is Mariette lastig als zij 4 keer na elkaar belt? Is Rogerke lastig als hij steeds roept wanneer iemand zijn...
Meer informatie

Van moeilijke gesprekken ‘moedige’ gesprekken maken

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Lastige gesprekken bestaan alleen in onze eigen beleving. Wij geven een gesprek het predicaat ‘lastig’ en ‘moeilijk’ en daarmee activeren...
Meer informatie

Maak je zichtbaar op je werk

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze vorming gaat over ‘groots’ denken over onszelf ipv ons klein te houden, onze mond te houden en onszelf wijs...
Meer informatie

Het geven en krijgen van feedback

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie

Weerhaakjes in de zorg: verdieping (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze vorming is een vervolg op 'Weerhaakjes in de zorg'. In deze sessie behandelen we een case die de deelnemers...
Meer informatie

Dringende hulpverlening voor de gekwalificeerde zorgverlener

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Snelle en adequate handelingen in noodsituaties vereisen een degelijke kennis van de specifieke toestand waarin de bewoner zich bevindt. Deze...
Meer informatie

Omgaan met verlies en rouw

Inhouse opleiding Omgaan met... Zorg en welzijn
Rouwen na een ingrijpend verlies is een normale reactie. Dat we rouwenden willen troosten is even normaal. En toch zitten...
Meer informatie

Is familie moeilijk of heeft ze het moeilijk? (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een verhuis naar een woonzorgcentrum is niet alleen voor de bewoner een grote verandering. Vaak is de aanpassing voor de...
Meer informatie

Psycho-sociaal welzijn op het werk

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze vorming reiken we een basispakket aan met praktische, onmiddellijk inzetbare instrumenten op gebied van lichamelijke, mentale en emotionele...
Meer informatie

Zinvolle activiteiten voor bewoners met dementie

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Waar halen we de inspiratie voor een activiteit voor bewoners met dementie? Want niet alle activiteiten zijn geschikt voor ieder...
Meer informatie

Delegeren is een kunst

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Programma: 1. Wat is delegeren? - Wat? - Wanneer delegeren? - Welke taken delegeer je? 2. Waarom delegeren? - Redenen...
Meer informatie

Wees de burn-out voor! (voor leidinggevenden)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Leidinggevenden in de zorg zijn een kwetsbare groep voor burn-out. Het zijn meestal betrokken medewerkers met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Maar...
Meer informatie

Hoe krijg ik het gezegd? (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Sta je soms met je mond vol tanden? Durf je niet voor je mening uitkomen? Schrik je soms van de...
Meer informatie

Naar een efficiënt uurrooster

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Op basis van een stappenplan voor gezond uurroosteren krijgen de cursisten inzicht in hoe men tewerk kan gaan. De vorming...
Meer informatie

Rugsparend werken voor zorgpersoneel

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Doel van deze vorming is als medewerker een goed inzicht te krijgen in rugklachtenpreventie om zo tot een gezond ruggebruik...
Meer informatie

Klantgericht benaderen, maar toch grenzen durven stellen (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Het is een statement dat het cliënteel in de gezondheidszorg steeds mondiger wordt en steeds meer eisen stelt aan de...
Meer informatie

Omgaan met weerstand (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Weerstanden bij verandering in de organisatie of bij individuele werknemers. Veel leidinggevenden schrikken terug als ze weerstand ondervinden en stellen...
Meer informatie

Mag ik ook iets zeggen? (wzc)

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Ouderen die worden opgenomen in een woonzorgcentrum verliezen een deel van hun autonomie. Ze moeten dikwijls willens nillens hun levensstijl...
Meer informatie

De 4 fasen van dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Na een korte introductie op de nieuwste inzichten in dementie gaan we ons verdiepen in de 4 fasen van ik-beleving...
Meer informatie

Peter- en meterschap (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
De opleiding bestaat uit een basisopleiding voor het introduceren van een peterschap. Gezien het doel van de opleiding erin bestaat...
Meer informatie

Van euhm…-team naar écht M-team

Inhouse opleiding Publieke sector
Het managementteam is anno 2020 uitgegroeid tot dé drijvende kracht achter de interne organisatie van een lokaal bestuur. Hoe behoudt...
Meer informatie

Ken je kwaliteiten als (management)teamlid en die van je collega’s!

Inhouse opleiding Publieke sector
Hoe met individuele sterktes een ijzersterk managementteam smeden? Om als team goed te functioneren, start het bij kennis ... van...
Meer informatie

Kennismaking met BelRAI

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Interesse in BelRAI? Inhoud: in deze sessie laten wij u voor het eerst kennismaken met BelRAI: oorsprong, theoretische achtergrond, toepassing...
Meer informatie

Versterk jouw veerkracht!

Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Inhoud Voelt het voor jou ook aan alsof je de Mount Everest beklommen hebt de voorbije maanden? Een mentale en...
Meer informatie

Ben je meer geïnteresseerd in onze open opleidingen? Ook dat aanbod kan tonen we graag aan jou.