Vormingskalender > inhouse opleidingen
Raadpleeg hier het overzicht van onze inhouse opleidingen
Op zoek naar interactieve opleidingen op jouw werkvloer, wanneer het voor jou past? Onze ervaren trainers komen graag bij jou ter plaatse.
Probis organiseert inhouse opleidingen voor groepen tot maximaal 15 personen. We doen dat op maat van al jouw medewerkers, op alle niveaus van je organisatie.
Benieuwd naar onze inhouse opleidingen? Raadpleeg het volledige aanbod op deze pagina.
- Bekijk alle opleidingen
- Communicatie
- Dementie
- Financiële thema's
- Het eigen welzijn
- Leidinggeven
- Omgaan met...
- Publieke sector
- Vaktechnisch
- Zorg en welzijn
Zorginspectie: wat mag ik verwachten en hoe bereid ik mij voor als wzc?
Hoe kan ik me voorbereiden op een bezoek van Zorginspectie? Waar kijken ze naar en hoe gaan ze te werk?...
Meer informatie
Soorten dementie
Dementie is een verzamelnaam voor meer dan vijftig ziektes. Deze ziektes tasten de hersenen aan en zorgen voor een geleidelijke achteruitgang...
Meer informatie
Observeren, interpreteren, rapporteren in functie van BelRAI voor NIET-indicatiestellers
BelRAI-indicatiestellers krijgen een uitgebreide opleiding om gericht te leren observeren in functie van het invullen van beoordelingen. Niet iedereen zal...
Meer informatie
(Bege)leiden vanuit optimisme
Begeleiden vanuit optimisme is een positieve en proactieve manier van begeleiden die gericht is op:• het aanmoedigen van groei• ontwikkeling...
Meer informatie
High on life
Verslavingszorg omvat een breed scala aan diensten die gericht zijn op het helpen van patiënten/bewoners die worstelen met verslaving. Deze...
Meer informatie
Haal het beste uit elkaar!
In deze vorming richten wij ons op het verbeteren van de samenwerking en communicatie tussen individuen en teams in een...
Meer informatie
BelRAI indicatiesteller Palliatieve Care (PC)
BelRAI instrumenten brengen op een gestructureerde en gestandaardiseerde manier de zorgnoden van kwetsbare personen in kaart met als doel kwalitatieve...
Meer informatie
Direct mee met quickstart opleiding Omgevingsanalyse en Strategie voor je managementteam
De omgevingsanalyse is veel meer dan een verplicht nummertje. Het haakt in op ontzettend veel thema’s van een goede organisatie...
Meer informatie
VSB Administratie en personeelsdienst
VSB-financiering, eindeloopbaan en aanvullende financiering, financieringen sociaal fonds, VSB-administratie en nieuwigheden.
Meer informatie
Van klantgericht naar customer delight: introductie (lokale besturen)
‘Customer delight’: een begrip dat begint waar klantgerichtheid eindigt. Iedereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer delight...
Meer informatie
Mijn impact en invloed als leidinggevende
U bent soms verbaasd hoe het die ene collega of medewerker steeds lukt om iedereen te overtuigen van zijn of...
Meer informatie
Hoe pak je re-integratie na langdurige afwezigheid best aan?
Wanneer medewerkers langdurig uitvallen, heeft dat op de medewerker, het team en de organisatie een impact. Hoe kan jij in...
Meer informatie
Functionerings-en evaluatiegesprekken (nieuwe evaluatoren)
Uitwisselen van ervaringen In een eerste deel peilen we bij de deelnemers naar hun ervaringen met evaluaties en functioneringsgesprekken, als...
Meer informatie
Stoppen met piekeren
Piekeren doen we allemaal. Op sommige momenten in ons leven (bij stress, depressie, angst,..) nemen deze piekergedachten veel tijd en...
Meer informatie
Optimisme kan je leren
Vanuit de positieve psychologie wordt optimisme naar voren geschoven als dé competentie om te ontwikkelen. Wat betekent dit precies en...
Meer informatie
Secundaire traumatische stress
Betrokkenheid in balans Binnen hulpverlening stelt men vast dat de werkdruk de voorbije jaren ernstig gestegen is. Niet alleen de...
Meer informatie
Kracht van stilte
In deze drukke tijden vol geluid kan het soms deugd doen om naar de stilte te gaan. Hoe kan stilte...
Meer informatie
Secundaire traumatische stress: betrokkenheid in balans
Binnen hulpverlening stelt men vast dat de werkdruk de voorbije jaren ernstig gestegen is. Niet alleen de hoeveelheid werk, maar...
Meer informatie
Veerkracht in lijden
Als medewerker in de gezondheidszorg wordt je geconfronteerd met mensen die lijden, in de breedste zin van het woord. Soms...
Meer informatie
Communiceren met raden van bestuur
Inhoud: 1. communicatie patronen - Verschillen in communicatie met medewerkers en met raden van bestuur - Verschillende communicatiestijlen begrijpen...
Meer informatie
Breinvriendelijk leiden
Een belangrijk aspect van breinvriendelijk leiden is het begrijpen van de manier waarop het brein informatie verwerkt. Het brein heeft...
Meer informatie
Creatief denken als leidinggevende
Je wordt dagelijks uitgedaagd door je klanten, medewerkers om originele oplossingen te verzinnen. Je wilt nieuwe producten of services maken....
Meer informatie
De kracht van kwetsbaarheid
Wat betekent het als leidinggevende om je meer kwetsbaar op te stellen? Waarom zou je dat doen en wat kan...
Meer informatie
Ontwikkelingsgesprekken en motiverende gesprekstechnieken
Je bent als leidinggevende op zoek naar wat medewerkers motiveert en betrokken maakt? Je wil niet alleen maar de negatieve...
Meer informatie
Draag zorg voor je eigen energie
Je werkt lange dagen en je verliest soms contact met je eigen lichaam en je gezondheid. Je hebt kleine kwaaltjes...
Meer informatie
Van piekermindset naar groeimindset: Het pad naar persoonlijke ontwikkeling.
In het leven worden we vaak geconfronteerd met uitdagingen en obstakels die ons kunnen laten vastlopen in een negatieve spiraal...
Meer informatie
Humor en (aan)raking in de zorg bij personen met dementie
Humor kan veel betekenen in de communicatie met mensen met dementie. Het kan de zorgvrager en zorggever dichter bij elkaar...
Meer informatie
Sociale vaardigheden voor kortgeschoolden
Kort geschoolden die werken in de zorg- en dienstensector hebben zeer vaak geen opleiding gehad in ‘omgaan met patiënten’. Zij...
Meer informatie
Agressie … waarover praten we?
De deelnemers leren hoe een agressieve situatie ontstaat en wat ze in de verschillende fases kunnen doen om de situatie...
Meer informatie
Conflicten coachen (Lokale besturen)
In veel teams zijn er wel eens meningsverschillen, roddels, onbegrip over verschil in temperament en gedrag, het niet nakomen van...
Meer informatie
Assertiviteit (Lokale besturen)
We werken rond volgende elementen: - Een juist begrip krijgen van “assertiviteit”. - Jezelf het recht geven op wie je...
Meer informatie
Ken jezelf!
De vorming 'Ken jezelf!' vertrekt vanuit de zorgmedewerker zelf. Omdat hulpverleners vooral doeners zijn, teveel doen en te weinig zijn,...
Meer informatie
Oplossingsgericht coachen
Een training die jouw ideeën over verandering voorgoed zal veranderen! In onze samenleving leggen we vaak de focus op wat...
Meer informatie
Van collega naar leidinggevende
Doel van deze vorming is om de deelnemers te ondersteunen in een vlotte overgang van de rol van collega naar...
Meer informatie
Kinderopvang: Avontuurlijk inrichten van binnenspeelruimtes
Een binnenspeelruimte leuk en educatief inrichten is niet altijd evident. Je moet rekening houden met verschillende leeftijden, de grootte van...
Meer informatie
Het ombuigen van weerstand
Weerstanden bij verandering in de organisatie of bij individuele werknemers? Veel leidinggevenden schrikken terug als ze weerstand ondervinden en stellen...
Meer informatie
Veilig en hygiënisch werken in de thuiszorg
In de huishoudelijke zorg is veiligheid geen ijdel woord, vooral als we denken aan veilig schoonmaken, een brandveilige werkomgeving of...
Meer informatie
De bewoner komt niet alleen
Soms vinden zorgverleners de manier waarop bewoners en hun familie reageren niet terecht, overdreven, gevoelig, agressief, ... En weten dan...
Meer informatie
Motivatie: hoe werkt dat? (ZH)
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie
Verbindende communicatie: basis
Respectvol en verbindend communiceren is een wijze van spreken én luisteren waarbij we op een heldere en duidelijke manier uitdrukken...
Meer informatie
Gemotiveerd aan de slag blijven (Lokale besturen)
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie
Generaties op de werkvloer
Stilaan staan we met verschillende generaties op de werkvloer. Dit is een mix van ervaring en expertise met jong geweld....
Meer informatie
Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige patiënten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie
Feedback geven aan medewerkers (tz)
Feedback geven als leidinggevende is niet altijd gemakkelijk. We denken al te vaak dat we het goed doen, maar vaak...
Meer informatie
Goede afspraken maken: hoe doe je dat?
Wanneer er misverstanden of frustraties ontstaan in een team, is de oorzaak vaak het ontbreken van goede én heldere afspraken....
Meer informatie
Train de interne trainer
Grote organisaties zetten vaak eigen medewerkers in als interne trainers. Maar niet iedereen heeft een opleiding tot trainer of docent...
Meer informatie
De Validation-methode van Naomi Feil
De Validation-methode van Naomi Feil is een communicatiemethode waarbij de gedesoriënteerde oudere de kans krijgt zijn gevoelens en behoeftes te...
Meer informatie
Handhygiëne
Handhygiëne is het allerbelangrijkste als het gaat om voorkomen van besmettingen. Handen reinigen op de juiste manier en op de...
Meer informatie
Wees de burn-out voor!
Het zijn meestal betrokken medewerkers met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel die kwetsbaar zijn voor een burn-out. Het is niet de situatie...
Meer informatie
Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers (Lokale besturen)
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige klanten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie
Ik wil zo samenwerken! En jij?
Jij wil ’s middags graag samen eten. Je collega wil graag elke vrijdag iets gaan drinken, jij vind dat je...
Meer informatie
Kinderopvang: I like to move it
Kinderen komen terug uit school en hebben een dag op de bank moeten zitten. Tijd voor beweging. Lopen en springen...
Meer informatie
Professioneel schoonmaken in de thuiszorg
Deze praktijkgerichte vorming leidt de cursisten rond in een virtueel huis. In iedere ruimte staan we stil bij het gebruik...
Meer informatie
Het geven en krijgen van feedback (lokale besturen)
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie
Aanwezigheidsbeleid: hoe pak ik het aan?
Het percentage ziekteverzuim in de zorg ligt beduidend hoger in vergelijking met andere sectoren. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig:...
Meer informatie
Hoe krijg ik mijn cliënt over de brug? (tz)
Medewerkers in de thuiszorg werken aan de verandering en groei van hun cliënten. Zij allen delen de ervaring dat verandering...
Meer informatie
Van klantgericht naar customer delight: ambassadeur (ZH)
‘Customer delight’: een begrip die begint waar klantgerichtheid eindigt. Iedereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer delight...
Meer informatie
Generaties in de zorg (tz)
In de zorg staan we stilaan met 4 generaties op de werkvloer. Dit is een mix van ervaring en expertise...
Meer informatie
Helder communiceren (tz)
Zeggen wat je te zeggen hebt. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Het klinkt allemaal heel logisch...
Meer informatie
Naar een professionele teamdynamiek
“Teams” is eigenlijk een vreemd begrip. Je werkt soms meer dan 38u met je collega’s en leidinggevende. Het lijkt de...
Meer informatie
Opfrissing van kooktechnieken (TZ)
We gebruiken vaak de kooktechniek waar we ons zelf het meest comfortabel bij voelen. Dus gaan we in deze vorming...
Meer informatie
Aanwezigheidsbeleid: hoe pak ik het aan? (lokale besturen)
Het percentage ziekteverzuim is in stijgende lijn. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig: de medewerker zelf, de leidinggevende, de collega’s,...
Meer informatie
MRSA en hygiëne in de thuiszorg
De MRSA-problematiek blijft niet beperkt tot ziekenhuizen en woonzorgcentra. Meer en meer doet zich de situatie voor dat cliënten naar...
Meer informatie
De evaluatiecyclus: gesprekken voeren
De evaluatiecyclus met zijn diverse gesprekken: voor veel leidinggevenden nog steeds een vervelende taak. We kennen de structuur en het...
Meer informatie
Jongdementie
In België leven er naar schatting 3.000 à 11.000 personen met dementie jonger dan 65 jaar. Bij mensen met jongdementie...
Meer informatie
Het voeren van effectieve verzuimgesprekken (lokale besturen)
De praktijk wijst uit dat regelmatig contact tussen leidinggevende en medewerker op zich al een belangrijke factor is bij het...
Meer informatie
Motiveren van medewerkers (ZH)
Na deze module kan de deelnemer eenvoudige principes van motivatie toepassen. Hij is in staat om stimulerende, motiverende waardering of...
Meer informatie
Valpreventie in de thuiszorg
Van de thuiswonende senioren valt ongeveer 33% minstens één keer per jaar. De gevolgen van een valpartij zijn vaak ernstig...
Meer informatie
Praktische huishoudtips (tz)
Thuiszorgers werken vaak in (ver)ouder(d)e woningen en moeten ook soms de kleinste huishoudelijke taken kunnen. Ze krijgen dan opdrachten uit...
Meer informatie
Coachend leidinggeven (lokale besturen)
Deel 1: Kennismaking - Wat doet een coachend leidinggevende? - Het profiel van de coachend leidinggevende - Dilemma’s bij coachend...
Meer informatie
Agressie … waarover praten we? (lokale besturen)
De deelnemers leren hoe een agressieve situatie ontstaat en wat ze in de verschillende fases kunnen doen om de situatie...
Meer informatie
Van klantgericht naar customer delight: expert (WZC)
Met het volledige team gaan we naar de top van customer delight. We lichten de volledige klantenreis door en bekijken...
Meer informatie
En jij? Hoe geef jij zorg? (wzc)
Werken in de zorg is een drukke bezigheid. Er wordt veel verwacht van medewerkers in een woonzorgcentrum: dagelijks staan ze...
Meer informatie
Diversiteit op de werkvloer
Hoe ga je om met verschillende achtergronden en perspectieven van je collega’s en medewerkers? Hoe kan je deze medewerkers bereiken...
Meer informatie
Van klacht naar glimlach (lokale besturen)
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met klanten de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie
Assertiviteit
We werken rond volgende elementen: - Een juist begrip krijgen van “assertiviteit”. - Jezelf het recht geven op wie je...
Meer informatie
Ik weet met welke producten ik werk (tz)
Ken de producten waarmee je werkt! We schaven de productkennis bij en frissen op waar nodig: indeling ontkalkers, ontvetters, oplosmiddelen...
Meer informatie
Ken je collega’s (wzc)
Je werkt iedere dag samen, maar kén je ook jouw collega's? We gaan op zoek naar wie jouw collega's zijn....
Meer informatie
Diversiteit in de zorg
Hoe ga je competent om met diversiteit bij patiënten/bewoners? Zorgverleners werken met patiënten/bewoners uit verschillende culturele achtergronden, met verschillende talen,...
Meer informatie
Kinderopvang: Avontuurlijk inrichten van buitenspeelruimtes
Een buitenspeelruimte leuk en educatief inrichten is niet altijd evident. Je moet rekening houden met verschillende leeftijden, de grootte van...
Meer informatie
Krachtig en helder beslissen
Bent u een (te) snelle beslisser of een eeuwige twijfelaar? Als leidinggevende komt het er op aan om krachtig en...
Meer informatie
Oplossingsgericht leidinggeven
Staat het oplossingsgericht werken als leidinggevende haaks op onze opdracht of biedt het juist heel wat mogelijkheden? Deze training is...
Meer informatie
Energielekken op het werk: verdieping
Dit is een verdieping van de vorming 'Energielekken op het werk'. In deze vorming gaan we aan de slag met...
Meer informatie
Begeleiding van re-integratie
Deze training neemt je mee in heel het proces dat een langdurig zieke doormaakt. Dit proces begint bij het ziek...
Meer informatie
Talentgericht werken met verpleegkundigen
Als je doet wat je graag doet ben je bereid om bij te leren, om jezelf er meer en meer...
Meer informatie
Kennismaking met Validation van Naomi Feil
De Validation-methode van Naomi Feil is een communicatiemethode waarbij de gedesoriënteerde oudere de kans krijgt zijn gevoelens en behoeftes te...
Meer informatie
Wet op verpleegkundige en zorgkundige handelingen in de praktijk
In deze vorming gaan we op interactieve manier door de wet op verpleegkundige en zorgkundige handelingen. Wie mag wat doen...
Meer informatie
Kinderopvang: ieder kind een eigen aanpak
Deze workshop helpt je om inzicht te krijgen in je eigen opvoedingsstijl en de behoeften van elk kind. Kinderen zijn...
Meer informatie
Dringende hulpverlening: een opfrissing
We overlopen de huidige CPR-richtlijnen en oefenen we deze in, zodat alle medewerkers in de zorgsector de nieuwe richtlijnen correct...
Meer informatie
Haptonomie: de kunst van het aanraken
Haptonomie is de leer van het menselijk gevoel en gevoelsleven. Zorgverleners raken voortdurend bewoners aan in hun dagelijkse werk: verplaatsen,...
Meer informatie
Oplossingsgericht omgaan met tijdsdruk
Tijd en handen tekort: de hoofdverpleegkundige lost dat wel op? We leven in een maatschappij waar alles snel gaat. De...
Meer informatie
Motiveren van medewerkers (Lokale besturen)
Na deze module kan de deelnemer eenvoudige principes van motivatie toepassen. Hij is in staat om stimulerende, motiverende waardering of...
Meer informatie
De invloed van de omgeving op personen met dementie
De kern van het concept omgevingszorg is het feit dat mensen met dementie afhankelijk zijn van hun omgeving voor hun...
Meer informatie
Noteren in het zorgdossier
Noteren in het zorgdossier blijkt voor veel verpleegkundigen en zorgkundigen nog een pijnpunt te zijn. Deze vorming maakt ze bewust...
Meer informatie
Roddelen op jouw afdeling … hoe moet het nu verder?
Waar mensen samenwerken wordt geroddeld. Dit is niet alleen negatief, het kan ook positieve aspecten hebben. Echter, als het zware...
Meer informatie
Correct gebruik van de Katz-schaal
Dit is een praktijkgerichte vorming voor hoofdverpleegkundigen, verpleegkundigen en zorgkundigen. We starten met een herhaling van de wetgeving, de knelpunten,...
Meer informatie
Relaxatiemomenten (WZC)
Tijdens de workshop verkennen we methodieken zoals relaxatie en haptonomie, maar worden de onderliggende gedachten getransponeerd naar een ‘nieuwe’ vorm...
Meer informatie
Wondzorg
Deel 1 Handelt over het ontstaan van wonden. De meest voorkomende wonden, de aanpak, de realistische doelstellingen en de principes...
Meer informatie
Rugsparend werken (lokale besturen)
De medewerker krijgt een goed inzicht in rugklachtenpreventie om zo tot een gezond ruggebruik te komen zowel op het werk...
Meer informatie
Het voeren van exit-gesprekken (wzc)
Het voeren van exit-gesprekken is een meerwaarde voor uw organisatie. Zo weet u waarom iemand niet meer bij u wenst...
Meer informatie
Ken jezelf als leidinggevende (wzc)
Deze training is opgebouwd rond een persoonlijke werkmap, waarin de deelnemer tijdens de vorming zijn zelfinzicht opbouwt. Dit gebeurt via...
Meer informatie
De persoonsgerichte theorie van Tom Kitwood (wzc)
Kijk naar mij, 'Zie' je mij ? ik ben zoveel meer dan die 'zorgen' in dat zorgenplan of die aandoening...
Meer informatie
Persoonlijke effectiviteit: hoe krijg ik het gedaan?
Tijdens deze vorming leert men niet de tijd beheersbaar te maken, maar wel de opdracht op een kwalitatieve en kwantitatieve...
Meer informatie
Omgaan met levensvragen
De vorming "Omgaan met levensvragen bij ouderen" richt zich op het ondersteunen van ouderen bij het vinden van betekenis en...
Meer informatie
Van klantgericht naar customer delight: introductie
‘Customer delight’: een begrip die begint waar klantgerichtheid eindigt. Ie-dereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer de-light...
Meer informatie
Van moeilijke gesprekken ‘moedige gesprekken’ maken (lokale besturen)
Lastige gesprekken bestaan alleen in onze eigen beleving. Wij geven een gesprek het predicaat ‘lastig’ en ‘moeilijk’ en daarmee activeren...
Meer informatie
Smakelijk eten! Motiveren van het maaltijdgebeuren.
Bewoners hebben vaak te maken met ondergewicht. Eén van de oorzaken hiervan is ondervoeding. Dit zou je simpel kunnen wegnemen...
Meer informatie
Discretie in je job
Hoe reageer je als een bewoner jou iets in vertrouwen vertelt? Wat als je toevallig getuige bent van een vertrouwelijke...
Meer informatie
Agressie aan de balie
Soms slaan (telefoon)gesprekken om in twistgesprekken, medewerkers kunnen zich dan geïntimideerd of bedreigd voelen door agressieve uitspraken. Dit heeft alles...
Meer informatie
Communiceren met dokters (WZC)
We vertrekken vanuit de 5 axioma’s communicatieleer (Watzlawick): “Een mens kan niet niet communiceren, alle gedrag is communicatie”, “alle communicatie...
Meer informatie
Poetsen is een wetenschap (tz)
Poetsen is een chemisch proces. We voeren het bijna dagelijks uit, maar weten we eigenlijk hoe dat precies in elkaar...
Meer informatie
Weerhaakjes in de zorg (wzc)
Mensen die zorg verlenen worden regelmatig geconfronteerd met moeilijke kwesties, dingen die ‘wringen, weerhaakjes’. We handelen vaak noodgedwongen zonder het...
Meer informatie
De kracht van non-verbale communicatie (zh)
Doelstellingen van deze vorming: - Het onderscheid leren tussen observeren en interpreteren, het lezen van non-verbale signalen en non-verbaal gedrag...
Meer informatie
Verhoog je zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen is het gevoel van eigenwaarde. We weten allemaal dat te veel of te weinig zelfvertrouwen ervoor zorgt dat we...
Meer informatie
Van spanning en ergernissen naar ontspanning
Deze vorming is een teamcoaching van leidinggevenden. We vertrekken vanuit wat loopt er goed? (m.b.t. samenwerking, communicatie, resultaten halen, dienstverlening,...
Meer informatie
Help! Het verandert!
Een organisatie is steeds in beweging, maar wat te doen als deze veranderingen betrekking hebben op het eigen werk? Sommigen...
Meer informatie
Leiding geven: de dynamiek van een team (zh)
We kunnen de groepsdynamiek versterken door professioneel te werken en een goede participatie voorzien. Dit lijkt heel eenvoudig, maar is...
Meer informatie
Levensbeschouwelijke vragen in een diverse samenleving (wzc)
In deze vorming staan we stil bij de levensbeschouwelijke vragen die we krijgen van bewoners. Hoe gaan we daarmee om...
Meer informatie
Van een klacht naar een glimlach (WZC)
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met bewoners de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie
Dementie en psychische stoornissen
Naast de diagnose van dementie hebben vele bewoners/patiënten nog een aantal, soms moeilijke, gedragsstoornissen. Deze vorming leert de deelnemers om...
Meer informatie
Geneesmiddelengebruik bij ouderen (TZ)
Met het ouder worden verandert de interactie tussen geneesmiddelen en het menselijke lichaam (de opname en eliminatie ervan). Vaak nemen...
Meer informatie
Functionerings- en evaluatiegesprekken (ervaren evaluatoren)
Een eenduidige en praktijkgerichte opleiding is noodzakelijk om een zekere graad van objectiviteit van evaluaties te bereiken binnen de hele...
Meer informatie
Professioneel schoonmaken (lokale besturen)
Deze praktijkgerichte vorming leidt de cursisten rond in hun virtuele werkplek. In iedere ruimte staan we stil bij het gebruik...
Meer informatie
Activeren van bewoners voor activiteiten
Soms is het moeilijk om bewoners enthousiast te krijgen voor het animatieprogramma. Dit kan verschillende oorzaken hebben: geen interessant programma...
Meer informatie
Rugsparend werken: een opfrissing
In deze heropfrissingsvorming hernemen we kort de basisprincipes van rugsparend werken. Daarna gaan we oefenen en waar nodig bijsturen. De...
Meer informatie
Intervisie opzetten (WZC)
Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij medewerkers een beroep doen op collega’s om mee te denken over vraagstukken waar...
Meer informatie
Coachend leiderschap
Deel 1: Kennismaking - Wat doet een coachend leidinggevende? - Het profiel van de coachend leidinggevende - Dilemma’s bij coachend...
Meer informatie
Het voeren van effectieve verzuimgesprekken (WZC)
De praktijk wijst uit dat regelmatig contact tussen leidinggevende en medewerker op zich al een belangrijke factor is bij het...
Meer informatie
Dringende hulpverlening voor niet-gekwalificeerden
Als je getuige bent van een noodsituatie waarin iemands leven al dan niet in gevaar is, is het belangrijk om...
Meer informatie
Hoe begin ik er aan? Werkplanning en -organisatie (tz)
Hoe begin je te poetsen in een kamer? In deze vorming doorlopen we een efficiënte en hygiënische werkplanning rekening houdend...
Meer informatie
Omgaan met personen met psychische stoornissen
In deze vorming bespreken we psychische stoornissen. Wat zijn de kenmerken? Wat is de voorgeschiedenis, hoe te herkennen? Hoe gaat...
Meer informatie
Van conflict naar verzoening
Deze vorming geeft leidinggevenden nieuwe inzichten over conflicten en laat hen oefenen met tools voor conflicthantering. Dit zal hen meer...
Meer informatie
Mentorschap over stagiairs
De vorming is opgebouwd rond interactieve oefeningen. De ‘theorie’ dient als kapstok en geeft de vorming structuur. 1. Wie is...
Meer informatie
Naar een aangename sfeer op de werkvloer
Denk je aan het einde van de dag wel eens: 'oef, ik kan naar huis' 'er hing toch wel electriciteit...
Meer informatie
Emotionele belasting in de zorg
In de zorg hebben we dagelijks te maken met emoties. Kwaadheid, opstandigheid, verdriet, …maar ook blijheid, euforie,… . Door hun...
Meer informatie
Begeleiden van familie van bewoners met dementie
In deze vorming staan we stil bij de familieleden van de mensen met dementie die binnen ons woonzorgcentrum wonen. Dat...
Meer informatie
Wondzorg: een opfrissing (WZC)
In deze vorming gaat de trainer dieper in op de principes van wondheling, mogelijke complicaties en basiseigenschappen van de wondzorgproducten....
Meer informatie
Kinderopvang: Creatief met kids (buitenschoolse opvang)
Hoe ga je creatief aan de slag om een spel en speelaanbod samen te stellen voor de buitenschoolse opvang? In...
Meer informatie
Verbindende communicatie
Heb je ook wel eens het gevoel dat je iets wil bespreken met je collega of medewerker, maar dat de...
Meer informatie
En dan is er nog … familie (zh)
Een ziekenhuisopname is niet alleen voor de patiënt een aanpassing. Ook de familie kan zich wat verloren voelen. Niet alleen...
Meer informatie
Een gezond team
Het doel van deze workshop is inzicht krijgen in de verschillende domeinen van gezondheid en in de onderlinge samenhang ervan...
Meer informatie
Herken en vermijd energielekken
Wat doe je wanneer je te maken hebt met collega’s, leidinggevenden of bewoners/patiënten bij wie jouw energie wegstroomt? We hebben...
Meer informatie
Van klantgericht naar customer delight: ambassadeur (LB)
‘Customer delight’: een begrip dat begint waar klantgerichtheid eindigt. Iedereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer delight...
Meer informatie
Begrijpen en begeleiden van moeilijk gedrag
Vanuit de hersenkunde en de nieuwste inzichten in dementie geven we tijdens deze vorming een verklaring voor veel moeilijk gedrag...
Meer informatie
Peter- en meterschap in de praktijk
De opleiding bestaat uit een basisopleiding voor het introduceren van een peterschap. Gezien het doel van de opleiding erin bestaat...
Meer informatie
Efficiënt vergaderen (WZC)
We vergaderen nogal wat af en dat moet ook. De bedoeling van vergaderingen is natuurlijk vaak dat er beslissingen genomen...
Meer informatie
Conflicten coachen
In veel teams zijn er wel eens meningsverschillen, roddels, onbegrip over verschil in temperament en gedrag, het niet nakomen van...
Meer informatie
Klantgericht: omgaan met klanten
De vorming heeft tot doel de klantgerichtheid van de deelnemers te versterken, hen te helpen omgaan met uitdagende situaties en...
Meer informatie
Rugsparend werken voor niet-zorgpersoneel
De medewerker krijgt een goed inzicht in rugklachtenpreventie om zo tot een gezond ruggebruik te komen zowel op het werk...
Meer informatie
Gezond koken
Naast rekening houden met een beperkt budget, dient de thuisverzorger ook vaak rekening te houden met allerhande diëten: zoutarm, suikerarm,...
Meer informatie
Omgaan met personen met psychische stoornissen: verdieping
Deze vorming is een vervolg op de vorming 'Omgaan met personen met psychische stoornissen'. In deze sessie gaan wij dieper...
Meer informatie
Timemanagement (LB)
Hebt u regelmatig het gevoel dat u te veel hooi op je vork neemt? Dat u het moeilijk vindt om...
Meer informatie
Hoe bereid ik mijn functionerings- en evaluatiegesprek voor?
In een modern personeelsbeleid dient iedere medewerker zich persoonlijk te ontwikkelen in de job. Sturing van die ontwikkeling via functionerings-...
Meer informatie
Budgetvriendelijk koken
Cliënten van de thuiszorg hebben het vaak financieel niet erg breed. Kleine pensioenen en hoge medische kosten zorgen ervoor dat...
Meer informatie
Het leiden van veranderingen (wzc)
Veranderingen in organisaties gaan meestal over situaties, zoals een verhuis naar een nieuw gebouw, de reorganisatie van teams, een fusie...
Meer informatie
Dementie: basis
Deze inleidende vorming rond dementie bekijkt de oorzaken en gevolgen: lichamelijk, psychisch en persoonlijk. De vier fases van dementie komen...
Meer informatie
Professioneel schoonmaken in de ouderenzorg
We staan stil bij alle mogelijke ruimtes aanwezig in een woonzorgcentrum en bespreken het gebruik van onderhoudsproducten en poetsgerei, specifiek...
Meer informatie
Authentiek leiderschap
Er is een onderscheid tussen ‘leiding geven vanuit kracht’ en ‘baas zijn vanuit macht’. Authentiek leiderschap richt zich naar leiding...
Meer informatie
Verbindend communiceren (LB)
Respectvol en verbindend communiceren is een wijze van spreken én luisteren waarbij we op een heldere en duidelijke manier uitdrukken...
Meer informatie
Werken in gezinnen met een andere cultuur
Meer en meer worden onze zorgverleners (verzorgenden, poetsvrouwen, …) geconfronteerd met cliënten met andere waarden en uit andere culturen. En...
Meer informatie
Ik roddel, jij roddelt, wij roddelen!
Waar mensen samenwerken wordt geroddeld. Dit is niet alleen negatief, het kan ook positieve aspecten hebben. Het zorgt bijv. voor...
Meer informatie
Omgaan met moeilijke cliëntsituaties
Een moeilijke cliënt ‘reist’ vaak van de ene medewerker naar de andere medewerker. Hoe kan je als thuiszorger zelf het...
Meer informatie
Omgaan met ergernissen binnen mijn team
Ergernissen, spanningen, uitdagingen …. soms onvermijdelijk in een team. Soms lijkt het wel een familie … Maar waarom is dat...
Meer informatie
Werken vanuit je talenten
Werken met of vanuit je talenten geeft zin aan je werk, maakt je weerbaarder om met tegenslagen of moeilijke situaties...
Meer informatie
Duurzaam motiveren van 4 generaties
Een duurzaam personeelsbeleid zorgt er voor dat medewerkers met energie, inzet en goesting willen én kunnen werken gedurende hun volledige...
Meer informatie
Voeding en ondervoeding bij ouderen
In deze vorming komen onder meer volgende items aan bod: - Invloed van ouderdomsfactoren op het eetgedrag (gebit, smaakstoornissen, …)....
Meer informatie
Introductie in leiderschapsstijlen (wzc)
We introduceren leidinggevenden in de diverse leiderschapsstijlen: authentiek, coachend, resultaatsgericht, oplossingsgericht, situationeel, … Wat betekent het allemaal en wat kan...
Meer informatie
Omgaan met lastig gedrag vanuit dementie
Wij verwachten nog steeds communicatie op ons niveau, maar niet op de maat van een persoon met dementie. In deze...
Meer informatie
Armoede bij hulpbehoevenden
Armoede is niet weg te denken uit onze maatschappij... in tegendeel. Meer en meer mensen worden hiermee geconfronteerd. Deze situatie...
Meer informatie
Eenzaamheid bij ouderen (wzc)
Eenzaamheid kunnen we definiëren als: “het subjectief ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties”....
Meer informatie
Detailzorg: Hand- en voetverzorging (tz)
Hand- en voetverzorging is een regelmatige taak voor de zorgkundige. We bekijken in deze praktijkvorming welke ziekten we kunnen aantreffen...
Meer informatie
Ik wil niet klagen, maar … (ZH)
Vaak zuchten we al als een collega een gesprek begint met ‘ik wil niet klagen, maar…’ We ervaren dit vaak...
Meer informatie
Humeur? Humor!
Een glimlach is de kortste afstand tussen twee mensen en opent deuren naar ontspanning en zelfs genezing. En toch vergaat...
Meer informatie
Ontwikkel je groeimindset: van feedback naar feedforward!
Verandering in de organisatie vraagt een grote wendbaarheid en groeimindset van de medewerkers. Het ontwikkelen van een open constructieve feedbackcultuur...
Meer informatie
Talentdetectie voor teams (zh)
Hoe het beste in elkaar naar boven halen? In een steeds veranderende markt, heb je een organisatie nodig met wendbare...
Meer informatie
Motiverende gesprekstechnieken voor leidinggevenden
Je bent als leidinggevende op zoek naar wat medewerkers motiveert en betrokken maakt? Je wil niet alleen maar de negatieve...
Meer informatie
Omdenken: anders omgaan met fouten
Het overkomt ons allemaal wel eens: we maken een fout, we vergissen ons in iets of we zeggen of doen...
Meer informatie
De kracht en valkuilen van enthousiasme als leidinggevende
Wat maakt jou als hoofdverpleegkundige enthousiast en durf je daar op inzetten? Welke taken of opdrachten zorgen ervoor dat je...
Meer informatie
Ikigai: de zin van wie je bent en wat je doet op het werk (wzc)
‘Ikigai’ is een Japans concept dat, simpel gezegd, staat voor ‘datgene waarvoor je elke dag uit je bed komt’ of...
Meer informatie
Seksualiteit bij ouderen (wzc)
In deze vorming maken we het thema intimiteit en seksualiteit bij ouderen bespreekbaar. De medewerker leert dit thema kennen als...
Meer informatie
Hoe krijg ik het – met respect – gezegd? (wzc)
Sta je soms met je mond vol tanden? Durf je niet voor je mening uitkomen? Schrik je soms van de...
Meer informatie
Grenzen stellen in de zorg
Het is een statement dat het cliënteel in de gezondheidszorg steeds mondiger wordt en steeds meer eisen stelt aan de...
Meer informatie
Wel in je vel als leidinggevende
Het stress-niveau van een leidinggevende neemt steeds meer toe. Mondige medewerkers, mondige klanten, nieuwe procedures, constante veranderingen, accreditaties, beleidsplannen, …...
Meer informatie
Actief luisteren
We vertrekken van algemene inzichten over communicatie, misverstanden en helder communiceren. De focus van de vorming ligt op het oefenen...
Meer informatie
Gemotiveerd aan de slag blijven
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie
Verbindende communicatie voor leidinggevenden: basis
Heb je ook wel eens het gevoel dat je iets wil bespreken met je collega of medewerker, maar dat de...
Meer informatie
Kinderopvang: Creatief met kids (baby en peuter)
Hoe ga je creatief aan de slag om een spel en speelaanbod samen te stellen voor baby’s en peuters? In...
Meer informatie
Leidinggeven in tijden van verandering
Alles is in verandering, zeker ook in zorgorganisaties. JCI, kwaliteitslabels die moeten worden behaald, meer met minder, stijgende leeftijd van...
Meer informatie
Kinderopvang: communicatie met ouders
De ouders zijn belangrijke partners in je opvang. Ze zijn de allereerste personen die instaan voor de opvoeding van hun...
Meer informatie
Gesprekken voeren met bewoners (wzc)
Een goede babbel kan deug doen! Ook met bewoners en hoewel we soms (te) weinig tijd hebben, loont het vaak...
Meer informatie
Boeiend presenteren
Heb je soms de ervaring dat je boodschap niet overkomt? Ook al heb je het op 10 verschillende manieren proberen...
Meer informatie
Gedeelde of onderhandelde zorg (wzc)
Medewerkers zijn soms gericht op het zorgen voor klanten vanuit het standpunt van hun eigen functie. De vorming wil hun...
Meer informatie
Gedeelde of onderhandelde zorg (TZ)
Gedeelde zorg of onderhandelde zorg is samen met de klant in dialoog oplossingen zoeken, evalueren en bijsturen. Daarbij is iedere...
Meer informatie
Teamversterkend werken in overlegmomenten
Een goed en veilig team kan enorm motiverend zijn. Het geeft verbinding en welbevinden … het is fijn om te...
Meer informatie
Positief omgaan met stress op de werkvloer voor leidinggevenden
Meer en meer worden leidinggevenden geconfronteerd met stress op de werkvloer. Hoe kan ik de signalen van overwerkte medewerkers zien?...
Meer informatie
Omgaan met lastig gedrag van cliënten
Werken met lastige of moeilijke cliënten vereist veel inlevingsvermogen, geduld en stressbestendigheid. De meeste verzorgenden/huishoudhulpen/pwa’ers werken wel eens bij ‘moeilijke’...
Meer informatie
Kinderopvang: Brand jij of ben je opgebrand?
“Branden”…een werkwoord. Hoe is het met de vervoeging? “Brand jij” of “Ben jij opgebrand”? Een burn-out zet je gekende leven...
Meer informatie
Omgaan met lastig gedrag van bewoners
Is Mariette lastig als zij 4 keer na elkaar belt? Is Rogerke lastig als hij steeds roept wanneer iemand zijn...
Meer informatie
Van moeilijke gesprekken ‘moedige’ gesprekken maken
Lastige gesprekken bestaan alleen in onze eigen beleving. Wij geven een gesprek het predicaat ‘lastig’ en ‘moeilijk’ en daarmee activeren...
Meer informatie
Maak je zichtbaar op je werk
Deze vorming gaat over ‘groots’ denken over onszelf ipv ons klein te houden, onze mond te houden en onszelf wijs...
Meer informatie
Het geven en krijgen van feedback
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie
Weerhaakjes in de zorg: verdieping (wzc)
Deze vorming is een vervolg op 'Weerhaakjes in de zorg'. In deze sessie behandelen we een case die de deelnemers...
Meer informatie
Dringende hulpverlening voor de gekwalificeerde zorgverlener
Snelle en adequate handelingen in noodsituaties vereisen een degelijke kennis van de specifieke toestand waarin de bewoner zich bevindt. Deze...
Meer informatie
Omgaan met verlies en rouw
Rouwen na een ingrijpend verlies is een normale reactie. Dat we rouwenden willen troosten is even normaal. En toch zitten...
Meer informatie
Is familie moeilijk of heeft ze het moeilijk? (wzc)
Een verhuis naar een woonzorgcentrum is niet alleen voor de bewoner een grote verandering. Vaak is de aanpassing voor de...
Meer informatie
Psychosociaal welzijn op het werk
Psychosociaal welzijn op het werk is van cruciaal belang voor het creëren van een gezonde en productieve werkomgeving. Het verwijst...
Meer informatie
Zinvolle activiteiten voor bewoners met dementie
Waar halen we de inspiratie voor een activiteit voor bewoners met dementie? Want niet alle activiteiten zijn geschikt voor ieder...
Meer informatie
Delegeren is een kunst
Programma: 1. Wat is delegeren? - Wat? - Wanneer delegeren? - Welke taken delegeer je? 2. Waarom delegeren? - Redenen...
Meer informatie
Wees de burn-out voor! (voor leidinggevenden)
Leidinggevenden in de zorg zijn een kwetsbare groep voor burn-out. Het zijn meestal betrokken medewerkers met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Maar...
Meer informatie
Hoe krijg ik het gezegd? (Lokale besturen)
Sta je soms met je mond vol tanden? Durf je niet voor je mening uitkomen? Schrik je soms van de...
Meer informatie
Naar een efficiënt uurrooster
Op basis van een stappenplan voor gezond uurroosteren krijgen de cursisten inzicht in hoe men tewerk kan gaan. De vorming...
Meer informatie
Rugsparend werken voor zorgpersoneel
Doel van deze vorming is als medewerker een goed inzicht te krijgen in rugklachtenpreventie om zo tot een gezond ruggebruik...
Meer informatie
Klantgericht benaderen, maar toch grenzen durven stellen (wzc)
Het is een statement dat het cliënteel in de gezondheidszorg steeds mondiger wordt en steeds meer eisen stelt aan de...
Meer informatie
Omgaan met weerstand (Lokale besturen)
Weerstanden bij verandering in de organisatie of bij individuele werknemers. Veel leidinggevenden schrikken terug als ze weerstand ondervinden en stellen...
Meer informatie
Mag ik ook iets zeggen? (wzc)
Ouderen die worden opgenomen in een woonzorgcentrum verliezen een deel van hun autonomie. Ze moeten dikwijls willens nillens hun levensstijl...
Meer informatie
De 4 fasen van dementie
Na een korte introductie op de nieuwste inzichten in dementie gaan we ons verdiepen in de 4 fasen van ik-beleving...
Meer informatie
Peter- en meterschap (Lokale besturen)
De opleiding bestaat uit een basisopleiding voor het introduceren van een peterschap. Gezien het doel van de opleiding erin bestaat...
Meer informatie
Van euhm…-team naar écht M-team
Het managementteam is anno 2020 uitgegroeid tot dé drijvende kracht achter de interne organisatie van een lokaal bestuur. Hoe behoudt...
Meer informatie
Ken je kwaliteiten als (management)teamlid en die van je collega’s!
Hoe met individuele sterktes een ijzersterk managementteam smeden? Om als team goed te functioneren, start het bij kennis ... van...
Meer informatie
Kennismaking met BelRAI
Interesse in BelRAI? Inhoud: in deze sessie laten wij u voor het eerst kennismaken met BelRAI: oorsprong, theoretische achtergrond, toepassing...
Meer informatie
Versterk jouw veerkracht!
Inhoud Voelt het voor jou ook aan alsof je de Mount Everest beklommen hebt de voorbije maanden? Een mentale en...
Meer informatie
Ben je meer geïnteresseerd in onze open opleidingen? Ook dat aanbod kan tonen we graag aan jou.