Het percentage ziekteverzuim in de zorg ligt beduidend hoger in vergelijking met andere sectoren. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig: de medewerker zelf, de leidinggevende, de collega’s, de bewoners en de organisatie. Het hoge aantal verzuimers maakt dat er meer personeel nodig is om het werk te doen. In tijden van een krappe arbeidsmarkt is het vinden van waardige vervangers geen evidentie. Bovendien is een organisatie met een hoog ziekteverzuim minder aantrekkelijk voor nieuw personeel. Het aanpakken van ziekteverzuim is bijgevolg een noodzaak en lucratief voor elke betrokkene in de organisatie.
Deze vorming gaat van theorie naar praktijk:
– Wat verstaan we onder verzuim?
– Visie op verzuim
– Soorten verzuim
– Mogelijke oorzaken van verzuim en hoe te herkennen
– Belang van de rol van de leidinggevende
– Praktijk: Ziektemeldingsgesprek, contactgesprek, terugkomgesprek,
reïntegratiegesprek, verzuimgesprek naar aanleiding van frequent verzuim