Vormingskalender > inhouse opleidingen

Omgaan met lastig gedrag van cliënten

Werken met lastige of moeilijke cliënten vereist veel inlevingsvermogen, geduld en stressbestendigheid. De meeste verzorgenden/huishoudhulpen/pwa’ers werken wel eens bij ‘moeilijke’ cliënten. Door het nauwe contact met hun zorgvragers lopen zij risico geconfronteerd te worden met problemen zoals veeleisendheid, agressie, dementie, depressie, mishandeling, fysieke aftakeling, verslaving, ongewenste intimiteiten, onhygiënische situaties, enz.

  1. Begrijpen van lastig gedrag in de thuiszorg
    • Bespreking van de uitdagingen en specifieke ervaringen van thuiszorgmedewerkers met lastig gedrag van cliënten
    • Definitie en verschillende vormen van lastig gedrag in de context van thuiszorg
    • Bespreking van veelvoorkomende situaties zoals veeleisendheid, agressie, dementie, depressie, enz.
    • Oorzaken van lastig gedrag bij thuiszorgcliënten en hoe deze te herkennen
  1. Effectieve communicatie in de thuiszorg
    • Actief luisteren en empathie tonen naar cliënten
    • Duidelijke en respectvolle communicatie, rekening houdend met de specifieke behoeften van thuiszorgcliënten
    • Het belang van grenzen stellen en assertief optreden in de thuiszorgcontext
  1. Praktische strategieën en interventies voor thuiszorgmedewerkers
    • Preventieve maatregelen om conflicten te voorkomen in de thuissituatie
    • De-escaleren van situaties bij lastig gedrag van cliënten, met aandacht voor veiligheid van zowel de cliënt als de medewerker
    • Gebruik van praktische technieken zoals afleiding, positieve bekrachtiging en samenwerking met andere zorgprofessionals
  1. Situaties en rollenspellen
    • Bespreking van realistische situaties van lastig gedrag in de thuiszorg
    • Rollenspellen waarin deelnemers de geleerde technieken kunnen toepassen en oefenen, met specifieke situaties uit de thuiszorgpraktijk
    • Feedback en reflectie op de rollenspellen
    • Samenvatting van de belangrijkste punten en geleerde vaardigheden, toegespitst op de thuiszorgcontext

Deze aangepaste inhoud richt zich specifiek op de uitdagingen en behoeften van medewerkers in de thuiszorgdienst, en biedt praktische vaardigheden en strategieën die direct toepasbaar zijn in hun werk met cliënten thuis.

Hoe gaan we conflicten vermijden en doelgericht communiceren? Casussen en rollenspel maken de situaties levendig en werken oplossingsgericht.

Praktische informatie

Taal

Nederlands

Aantal sessie

1 x 4 uur

Prijs

op aanvraag

Sector

Thuiszorg – PWA – Dienstenchequebedrijf

Doelgroep

Huishoudhulp, Poetsdienst, PWA/DC, Zorgpersoneel

Thema

Communicatie