Alles is in verandering, zeker ook in zorgorganisaties. JCI, kwaliteitslabels die moeten worden behaald, meer met minder, stijgende leeftijd van ouderen, werkdruk die alsmaar toeneemt, andere taakinhouden, technologische vooruitgang, …
Als hoofdverpleegkundige zit je vaak ‘gesandwicht’ tussen je team en je eigen leidinggevende en/of het management. Dat is sowieso al het geval, maar met alle veranderingen die daar nog eens bijkomen, wordt het er niet eenvoudig op om goed leiding te (blijven) geven.
Inzicht in wat verandering met een organisatie en met mensen doet, kan helpen. Zeker als we daaraan nog tools of gesprekstechnieken kunnen koppelen die deze veranderingen verteerbaar kunnen maken.
Inhoud
1. Kader over verandering en transitie: wat gebeurt er in de organisatie en bij mensen die er werken?
2. Denken over verandering in 5 kleuren: mensen reageren meestal op 5 verschillende manieren op verandering
3. Drie soorten weerstand en drie soorten van ondersteuning die je kan bieden
4. Motiverende gespreksvoering: wat en hoe?
5. Uitwisselen van best practices en casusbespreking in groep
Deze vorming kadert in het functiecomplement hoofdverpleegkundige. Wij verzorgen alle administratie hierrond.
Wij hebben eveneens een open aanbod functiecomplement hoofdverpleegkundige. Deze vindt u hier terug.