Vormingskalender > inhouse opleidingen

Verbindende communicatie

Heb je ook wel eens het gevoel dat je iets wil bespreken met je collega of medewerker, maar dat de juiste woorden je ontbreken? Je vreest dat de emoties het overnemen, waardoor je boodschap mogelijks harder of vager overkomt dan je ze bedoelt? Op die momenten lukt het je bovendien niet steeds om echt naar de andere te blijven luisteren. Met als gevolg dat het misverstand of ongemak blijft duren of toeneemt.

Verbindende communicatie (VC) helpt je in eerste instantie om voor jezelf helder te krijgen waar het voor jou nu echt om gaat.
Waar die emoties vandaan komen en wat ze je vertellen; vooral over wat je nodig hebt en mist.

Tegelijk leer je op een eerlijke en authentieke manier aan de andere benoemen wat je van hem/haar verwacht, wat je stoort en wat je waardeert. Dit alles op een niet-oordelende manier, waardoor de andere de bereidheid en de ‘goesting’ heeft om aan je vraag tegemoet te komen.

Anderzijds leer je, zonder oordeel, naar de andere te luisteren en open te staan voor wat er voor hem of haar toe doet; wat hij / zij nodig heeft om zich goed te voelen en op welke manier jij daar kan toe bijdragen.
Verbindende Communicatie is gebaseerd op de Geweldloze Communicatie (GC) van Marshall Rosenberg.

In de training komen de volgende thema’s aan bod:

  • Geweldloze Communicatie: het model (waarnemen, gevoelens, behoeften en verzoek)
  • Waarnemen zonder oordelen / interpretaties
    • Van zichzelf en de andere
  • Herkennen van gevoelens en behoeften
    • Van zichzelf en de andere
  • Gevoelens als signalen van (on-)vervulde behoeften
    • Van zichzelf en de andere
  • Leren formuleren van een verbindend verzoek (i.p.v. een eis)
    • Aan zichzelf en de andere

De deelnemers leren verbindend communiceren in de praktijk door de vele cases die gebruikt worden doorheen de dag. Zij kunnen zelf ook werksituaties aanbrengen.

Praktische informatie

Taal

Nederlands

Aantal sessie

2 x 3 uur

Prijs

op aanvraag

Sector

Zorgorganisaties

Doelgroep

Medewerkers

Thema

Communicatie