Deel 1: Kennismaking
– Wat doet een coachend leidinggevende?
– Het profiel van de coachend leidinggevende
– Dilemma’s bij coachend leiding geven
– Uitgangspunten bij coachend leiding geven
– Kader stellen
– Commitment van de medewerker voor eigen leer- en groeiproces
– Afstemmen door LSD (luisteren – samenvatten – doorvragen)
– Doelstellingen realiseren en resultaat halen met en door mensen
– Ontwikkelingskansen voor medewerkers en bijdrage aan lerende en
zelfsturende teams door in te zetten op coaching
Deel 2: Praktijkbasis
– Wat zijn mijn persoonlijke drijfveren?
– Coaching als opportuniteit
– Starten vanuit waarderende aandacht en waarderend onderzoek
– Logische niveaus
– Geen barrières, goede lichaamshouding om te kunnen coachen
– ABCD van coachend leiding geven
– Structuur van het coachinggesprek
– Spelen met je eigen set van favoriete vragen
– Praktische oefeningen
Deel 3: De weerbarstige praktijk
– GROW
– Vragen van goudwaarde
– Kernkwadrant
– Confronteren is een must voor een coachend leider en een recht voor elke medewerker
– Ambities, mogelijkheden en belangen van de organisatie verbinden met ambities, potentieel en belangen van medewerkers
– Het belangrijkste instrument van een coachend leidinggevende: jezelf
– Belemmerende overtuigingen ombuigen
– Coachen op competenties
– Zit mijn medewerker in de actiemodus? Zijn taal verraadt het….
– Actieplan, monitoring van de voortgang