Hoe zorg je ervoor dat je dienst gezinszorg goed blijft functioneren na het wegvallen van een leidinggevende? In Scherpenheuvel-Zichem werkten ze samen met Probis om via staffing en digitalisering hun team te versterken, planningen te optimaliseren en continuïteit te waarborgen. Benieuwd naar hun aanpak en resultaten?
Lees de volledige caseCase
Interim-management voor het lokaal dienstencentrum Cogelshof: tijdelijke versterking met focus op organiseren en verbinden
Na het uitvallen van de centrumleider, verloor het lokaal dienstencentrum Cogelshof in Schoten wat zichtbaarheid en dynamiek waardoor de werking die men voor ogen had tot stilstand kwam. Hanne, adviseur bij Probis, nam tijdelijk de rol van centrumleider op zich.
De context
Woonzorggroep Voorkempen is een welzijnsvereniging die bestaat uit twee woonzorgcentra, een centrum voor dagverzorging en twee lokale dienstencentra, waaronder Cogelshof. Met deze dienstencentra wil men een laagdrempelige ontmoetingsplaats creëren waar iedereen zich tevreden en welkom voelt.
In januari 2024 werden de dienstencentra overgedragen van het lokaal bestuur Schoten naar de welzijnsvereniging. Deze wijziging bracht een aantal uitdagingen met zich mee. Door het wegvallen van de centrumleider verdween cruciale kennis en continuïteit. Hierdoor daalden het aantal activiteiten, was er geen kwaliteitsopvolging, voelden vrijwilligers zich minder betrokken en werd het aanspreekpunt voor de buurt minder zichtbaar.
Tegen deze achtergrond kreeg Hanne drie duidelijke opdrachten van de algemeen directeur om snel aan te pakken:
- Het plannen en organiseren van de werking
- Het aansturen en coachen van medewerkers en vrijwilligers
- Het uitbouwen van een duidelijk aanspreekpunt voor bezoekers en de buurt

De context
Woonzorggroep Voorkempen is een welzijnsvereniging die bestaat uit twee woonzorgcentra, een centrum voor dagverzorging en twee lokale dienstencentra, waaronder Cogelshof. Met deze dienstencentra wil men een laagdrempelige ontmoetingsplaats creëren waar iedereen zich tevreden en welkom voelt.
Aanpak vanuit kernwaarden
Vanuit de drie Probis-kernwaarden; pragmatiek, goesting en open blik, ging Hanne aan de slag.
1.Pragmatiek: voeling met de praktijk
Hanne stapte mee in de dagelijkse praktijk en bracht snel in kaart wat er leefde bij medewerkers, vrijwilligers en bezoekers. Ze koos niet voor grote theorieën, maar praktische stappen met zichtbaar resultaat:
- Een transparante en tijdige (budget)planning voor 2025,
- Regelmatige communicatie o.a. via een maandelijks artikel in het gemeentelijk infoblad
- Een herinrichting van het buurtrestaurant om het toegankelijker te maken
- Vernieuwde overeenkomsten met activiteitenaanbieders
2. Open blik: luisteren en verbinden
‘Wat leeft er écht in het dienstencentrum?’ Die vraag stond centraal. Vanuit een open houding ging Hanne in gesprek met collega’s, vrijwilligers en bezoekers. Ze bracht de vrijwilligerswerking opnieuw op orde: een actuele vrijwilligerslijst, nieuwe overeenkomsten en meer betrokkenheid was het resultaat. Ook het onthaal kreeg een boost. Bezoekers worden nu hartelijk ontvangen door onthaalvrijwilligers die eveneens instaan voor het beantwoorden van telefoons en mails. Kleine gebaren, zoals een bedanking of een luisterend oor, maakten opnieuw het verschil.
3. Goesting: mouwen opgestroopt voor een bruisend centrum
Een lokaal dienstencentrum leeft door de mensen die het dragen. Die positieve energie werd opnieuw zichtbaar. Hanne lanceerde een nieuwe Facebookpagina, gaf medewerkers ruimte om initiatief te nemen en bracht frisse ideeën op tafel: van een high tea en een naaicafé tot een wafelbak voor De Warmste Week.

Resultaat en vervolg
De opdracht in Cogelshof zit erop, maar de resultaten blijven merkbaar. Er zijn nieuwe routines, een duidelijke jaarplanning en een hernieuwde dynamiek. Met een pragmatische aanpak, een open blik en tonnen goesting, hielp Hanne om van het Cogelshof weer een centrum te maken dat leeft.
Wil je weten hoe Probis je organisatie op een pragmatische en betrokken manier kan versterken? We praten er graag over.
Heb je vragen of wil je hierover van gedachten wisselen?
Neem gerust contact op met Hanne Boonen. Ze denkt graag met je mee.

Anderen bekeken ook
Een organisatiescan voor VZW Sint-Elisabeth's Dal
VZW Sint-Elisabeth’s Dal klopte in 2022 bij Probis aan voor een organisatiescan. Hiermee wilden ze de nodige inzichten verwerven rond organisatiestructuur en de uitvoering van het strategisch beleid , nodig om het draagvlak te versterken voor een verwachte directeurswissel.
Lees de volledige case