Wanneer samenwerken niet zo vlot verloopt: verbinden communiceren en kernkwadranten

Samenwerken kan uitdagend zijn. Soms voel je je niet begrepen, heeft je boodschap het tegengestelde effect, erger je je aan je collega waarmee het moeilijk samenwerken is om dat ene project af te ronden, heb je het gevoel dat jij en je leidinggevende niet op dezelfde golflengte zitten . Kortom: spanningen of conflicten op de werkvloer zijn lastig, en vragen veel energie die niet bijdragen tot een gezondere, betere werksfeer.  

De kernkwadranten van Daniel Ofman in combinatie met de technieken van Verbindend Communiceren van Marshall B. Rosenberg helpen je al een heel eind op weg om je collega(‘s) beter te begrijpen, uit een eventueel conflict te geraken en zo beter te gaan samenwerken. 

Begrip in je eigen gedrag én dat van een ander dankzij de kernkwadranten van Ofman 

Dankzij de kernkwadranten krijg je inzicht in jezelf, in je collega’s en in de samenwerkingen die je aangaat. Dat is een belangrijke eerste stap naar een constructieve samenwerking. In het model staan er vier termen centraal: kernkwaliteit, valkuil, allergie en uitdaging.  

Een kernkwaliteit is een aangeboren positieve eigenschap van een persoon. Onder druk of stress, kan die kernkwaliteit doorschieten. Dan vormt het een valkuil. Het tegenovergestelde van een valkuil is een uitdaging. Hierin kan je groeien of verbeteren. De allergie is hetgeen wat je bij anderen als lastig ervaart, omdat het haaks staat op jouw kernkwaliteit.  

Bijvoorbeeld: ik ben nauwkeurig (= kernkwaliteit). Daardoor ben ik soms te veel een pietje-precies (= valkuil). Het positief tegenovergestelde waarvan ik kan leren is creatief, buiten de lijntjes kleuren (uitdaging). Ik stoor me bij anderen aan slordigheid (= allergie), wat op zijn beurt een te veel is aan creativiteit. 

Kernkwadrant Probis

Ofman gaat ervan uit dat ieder negatief gedrag eigenlijk een positieve basis heeft. Want ieder handelt vanuit zijn eigen kernkwaliteit. Maar, soms schiet dit door in een negatief gedrag en wordt die kwaliteit een valkuil. Is die valkuil net jouw allergie, dan ontstaat er wrevel.

Door de bril van Ofman kijk je naar de ander vanuit een waarderende blik, in plaats vanuit een beoordelende. Met het model kan je iemands gedrag herkaderen en beter begrijpen.

Verbindend communiceren om effectief beter samen te werken

Weten dat er ook een kwaliteit achter negatief gedrag zit, lost het conflict natuurlijk nog niet op. Hoe reageren we hierop als het zich nog eens voordoet? We schetsen een situatie ter illustratie. Je kent het wel: die ene collega die altijd te laat komt tijdens de vergadering. Frustrerend. Na de zoveelste keer hoor je je leidinggevende uitvliegen tegen hem: “Je komt altijd te laat en neemt onze vergadering helemaal niet serieus. Het is belangrijk dat jij vanaf nu op tijd komt, zoals iedereen. Ik verwacht dat je vanaf nu op tijd bent!”. De juiste communicatie om het conflict op te lossen? Wellicht niet. Je collega reageert defensief door deze uitval, en de frustratie blijft bestaan.

De techniek van verbindend communiceren van Marshall B. Rosenberg kan hierbij helpen. Het is een techniek die in de beginfase nogal gekunsteld aanvoelt. Maar oefening baart kunst. Eens je de methodiek je eigen maakt, levert het je vele voordelen op wanneer je in gesprek gaat met de ander. Verbindend communiceren gebeurt volgens Marshall in vier stappen.

Neem ten eerste waar zonder oordeel. Vertel letterlijk wat er is gebeurd, zonder er een interpretatie aan te geven. Geef nadien aan hoe je je voelt door de observatie. Let op: een gevoel is niet hetzelfde als een gedachte. Koppel in een derde stap je waarneming en gevoel aan een behoefte, zonder de ander er verantwoordelijk voor te maken. Nadat je je observatie, gevoel en behoefte hebt aangegeven, is het tijd om specifiek en duidelijk te vragen wat je van de ander nodig hebt of wilt als open vraag zonder eisend te zijn.

En die collega die altijd te laat komt? Je leidinggevende kan de boodschap ook zo overbrengen: “Je bent deze week 30 minuten na de start van de vergadering binnen gekomen. Ik ervaar hierdoor wat stress, omdat ik zeker wil zijn dat we onze deadlines halen. Zie je het zitten om de komende vergaderingen op de afgesproken tijd er te zijn?”

Benieuwd hoe je dit kan toepassen in jouw team?

Contacteer dan vrijblijvend Dieter Lauwers die je vrijblijvend wegwijs maakt in onze dienstverlening!