De toegenomen complexiteit en financiële druk waarmee woonzorgcentra en zorgvoorzieningen geconfronteerd worden, vergt een verdere professionalisering op financieel vlak.
Ook de Vlaamse overheid zal in de (nabije) toekomst meer financiële transparantie verwachten.
Een zorgvoorziening die op lange termijn leefbaar wil zijn is een financieel gezonde organisatie (publiek, not for profit, profit).
Het voeren van een duurzaam financieel beleid is bijgevolg een belangrijke verantwoordelijkheid van bestuurders en leidinggevenden.
Doel:
In deze opleiding reiken we de nodige inzichten en handvatten om het financieel management van jouw organisatie verder te ontwikkelen en te professionaliseren. We vertalen hierbij financiële managementtechnieken vanuit de bedrijfswereld naar de realiteit van zorgvoorzieningen.
Sessie VERDIEPING (3 halve dagen):
Voor deelnemers die de introductiesessie hebben gevolgd of deelnemers met voldoende financiële voorkennis
Inhoud:
– Financiële analyse en financiële gezondheid
– Cashflow
– Analytische dimensies
– Meten en beheersen van overhead
– Kostprijs
– Indicatoren en KPI’s
– Budgetteren, Monitoren, Rapporteren en forecasting
Methodiek:
– Theoretische basis gekoppeld aan praktijkvoorbeelden en casussen
– Oefeningen
– Materiaal: uitgebreide syllabus