Omgaan met personen met psychische stoornissen

Waarom deze opleiding?

Zorg- en hulpverleners komen in toenemende mate in contact met mensen die psychische stoornissen ervaren. Deze ontmoetingen kunnen intens, uitdagend of verwarrend zijn.

Deze opleiding wil bijdragen aan meer begrip, empathie en veiligheid – zowel voor de persoon met psychische moeilijkheden als voor de hulpverlener zelf. Door kennis, bewustzijn en vaardigheden te versterken, kunnen we het verschil maken in herstel en menselijke waardigheid.

Inhoud

Hoe pakken we dit aan?

We bieden inzicht en praktijkgerichte handvatten via:

  • Uitleg over diverse psychische stoornissen (angst, stemming, persoonlijkheid, …)
  • Herkennen van signalen en symptomen in het dagelijks contact
  • Oefenen in oordeelloze en duidelijke communicatie
  • Leren omgaan met crisissituaties en grenzen stellen
  • Inzicht in stigma en hoe dit te doorbreken
  • Tips voor zelfzorg als hulpverlener (emotionele belasting, grenzen, veerkracht)
  • Casussen, interactie, reflectie en groepsbespreking

 

Wat leren we?

  • Psychische stoornissen beter herkennen en begrijpen
  • Gepast, respectvol en empathisch reageren
  • Communiceren zonder oordeel én met duidelijke grenzen
  • Veilig handelen bij crisis of terugval
  • Samenwerken met andere zorgverleners of instanties
  • Hoe je empowerment stimuleert bij cliënten
  • Hoe je als professional goed voor jezelf blijft zorgen

Delen

Praktische informatie

Aantal sessies

2 x 3 uur

Sector

Zorg en welzijn

Doelgroep

Alle medewerkers

Thema

Communicatie

Vraag jouw offerte

Ontvang een offerte op maat van jouw organisatie

* Verplichte velden

NL - Inhouse offerte
Geen spaties in je telefoonnummer. We bellen enkel in geval van problemen.