Schittert zorgvastgoed nog?

Zorgvastgoed wordt nog steeds gezien als een aantrekkelijke en rendabele investering. Maar het is vandaag in Vlaanderen niet langer al zilvergrijs wat blinkt. In steeds meer regio’s raken assistentiewoningen door een overaanbod op de markt steeds moeilijker bezet.

Oudere wordt 'klant'

Het ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat de verwachte stormloop op assistentiewoningen er niet zal komen. De ouderen van vandaag zijn immers niet (die) van gisteren, en al helemaal niet die van morgen. Zij lijken plots, veel meer dan verwacht en veel sneller dan geanticipeerd, ‘klant’ geworden. Een erg kritische klant dan nog.

Juiste positionering

Waar men er tot nog toe vanuit ging dat ouderen een keuze moesten maken tussen woonzorgcentrum óf assistentiewoning, blijkt nu het pallet aan mogelijkheden veel groter. Onder meer door nieuwe combinaties van zorg- en dienstverlening. Met soms keuzestress tot gevolg.

En zo blijken assistentiewoningen er alle moeite van de wereld mee te hebben zich voldoende te onderscheiden van de klassieke huurmarkt. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek dat Probis eerder dit jaar op verzoek van ING Bank uitvoerde.

Cruciale elementen

Toch hoeven ontwikkelaars van en investeerders in zorgvastgoed niet lijdzaam toe te zijn hoe hun assistentiewoningen - al dan niet - ingevuld raken. Onderstaande elementen blijken een grote invloed te hebben op de bezettingsgraad van assistentiewoningen.

>> ‘Location, location, location’

Het geldt voor elk vastgoedproject. Dus óók voor zorgvastgoed. De ligging is cruciaal. Want ook op de markt van het zorgvastgoed speelt het spel van vraag en aanbod.

Die marktwerking blijkt bovendien erg regiogebonden te zijn. En ook tussen buurgemeenten zijn er vaak verrassend grote verschillen merkbaar. Elke gemeente heeft immers een eigen, uniek demografisch profiel. Elke gemeente is een andere tint van grijs, zeg maar. Door daarop in te spelen, wordt u alvast niet verrast wanneer de ligging van de assistentiewoningen niet optimaal blijkt te zijn.

>> Ken uw doelgroep

You can’t please everybody. Kies uw doelgroep daarom doordacht én leer hen zo diepgaand mogelijk kennen. Zo zal luxevastgoed hoe dan ook een nichemarkt blijven. Het is daarom vaak beter met uw assistentiewoningen op de brede middenklasse te mikken. Die groep is nu eenmaal groter. Wees u daarbij wel bewust van de koopkracht van die klantengroep.

>> Zorg voor onderscheid

Zorg dat uw project onderscheidend is van andere projecten in de (directe) omgeving. Vaak hoeft daar helemaal geen kunst- en vliegwerk aan te pas te komen. Neem gewoon even afstand en kijk door de ogen van de potentiële koper of huurder naar de infrastructuur, de architectuur, de faciliteiten, de dagprijs, het dienstenaanbod, … Wat springt eruit?

>> Instant gemoedsrust

Hoe zelfstandig en zelfredzaam ouderen vandaag de dag ook willen zijn en blijven, zorg in de nabijheid is in de praktijk nog steeds dé belangrijkste troef. Zo zorgt een woonzorgcentrum in de buurt voor veel potentiële kopers of huurders voor instant gemoedsrust.

Is dat geen optie? Maak dan goede afspraken met bijvoorbeeld lokale thuiszorgorganisaties. Zorg er daarbij steeds voor dat het zorg- en dienstenaanbod zoveel mogelijk à la carte is.

Meer weten?

U heeft vragen over het ontwikkelen of het juist positioneren van zorgvastgoed?

Neem dan vandaag nog contact op met Mike Deschamps via 050 84 10 55 of het contactformulier.