"Het gaat erom jezelf 'future-proof' te maken."

Op donderdag 7 juni 2018 zal Tom Haak, oprichter en directeur van het HR Trend Institute, de afsluitende keynote verzorgen tijdens de 9de editie van HR in de Zorg, in congrescentrum De Montil in Affligem; een organisatie van vzw Vorm. Hij zal er zijn unieke kijk geven op de belangrijkste trends op het gebied van mens en organisatie. Tegelijk zal hij de laatste ontwikkelingen op het gebied van HR tech schetsen, en aantonen hoe die kunnen helpen om lerende organisaties te versterken. Wij voelden hem al even aan de tand.

De arbeidsmarkt is in volle evolutie. Ook in zorg en welzijn. Verschilt HR in de zorg en welzijn van HR in de andere sectoren?

Tom Haak: "Ik geloof niet dat HR in de zorg en welzijn zó anders is. Praten wij over HR of over people management? HR is vaak een ondersteunende afdeling, terwijl people management een belangrijke verantwoordelijkheid is van de leidinggevenden. Als er leidinggevenden zijn, want ook in zorg en welzijn wordt steeds meer met zelfsturende teams gewerkt."

"De belangrijke menselijke behoeften veranderen echter niet zo snel. Mensen willen werk dat er toe doet. Ze willen gesteund en ondersteund worden in hun werk. Ze willen zich kunnen ontwikkelen, en erkenning voor het goede werk dat ze doen. Ze willen collega's waarmee het prettig samenwerken is. Ze willen graag hard werken, maar niet altijd. Ze willen werk en privé goed kunnen combineren."

"Voor veel organisaties, ook in zorg en welzijn, is het moeilijk een focus te krijgen op de individuele medewerker. Wat zijn de wensen en de mogelijkheden van een medewerker? Wordt er moeite gedaan die te leren kennen, om er dan voor te zorgen dat werk en medewerker zo goed mogelijk matchen?

"Ook in zorg en welzijn is het belangrijk de 'people analytics capabilities' verder te ontwikkelen. Wat zeggen de cijfers? Wat werkt en wat niet? Minder buikgevoel, meer 'evidence based': da's voor mij de toekomst."

Hoe gaan zorg- en welzijnsorganisaties het best de war for talent in?

"Wij moeten elkaar geen war for talent aanpraten. Al tientallen jaren wordt er gesproken over de war for talent, maar het is meer een concept dat in leven wordt gehouden door wervings- en selectiebureaus. Als er écht een war for talent aan de gang zou zijn, dan zou er toch veel meer aandacht moeten zijn voor productiviteit? Als we te weinig nieuwe medewerkers kunnen vinden, hoe kunnen we dan het talent van de medewerkers die we wél hebben beter inzetten?"

"Ik denk daarbij aan verschillende oplossingsrichtingen:

  • De inzet van techniek, waar dat kan. Ontwikkelingen van techniek in de zorg gaan snel, en de komende jaren zal er nog veel meer mogelijk worden.
  • Medewerkers ontlasten van alle taken die onnodig (veel administratie) zijn en/of die beter door anderen kunnen gedaan kunnen worden. Denk na, hoe er tijd terug kan worden gegeven aan de medewerkers die primaire zorgtaken vervullen.
  • Betere en meer flexibele planning.
  • Een andere organisatie van het werk: minder managers, meer zelfsturende teams.

Daarnaast kan natuurlijk op het gebied van employer branding en het verbeteren van de 'employee experience' nog heel veel gedaan worden."

Moeten zorg- en welzijnsprofessionals de volgende jaren anders gaan kijken naar hun loopbaan?

"Loopbanen worden vaak, niet alleen in de zorg, te veel gezien als een beweging omhoog. Organisaties worden echter steeds platter, en er zijn over het algemeen meer specialisten nodig dan generalisten. Het helpt om naar je loopbaan te kijken vanuit het perspectief van leren. Hoe kan ik blijven leren? Hoe kan ik mij specialiseren? Hoe kan ik mij verder verbreden? Het gaat erom de skills die je 'future-proof' maken verder te ontwikkelen."

"Het perspectief in de zorg lijkt goed, maar nu al zie je dat werk in de zorg aan het verschuiven is, van ziekenhuizen naar andere omgevingen."

Zijn zorg- en welzijnsorganisaties doorgaans niet te bescheiden in hun employer branding?

"Mensen in zorg en welzijn doen werk dat ertoe doet. Waar veel andere organisaties naarstig op zoek zijn naar hun 'purpose statement', is dat voor zorg- en welzijnsorganisaties veel minder noodzakelijk. Je doet werk dat ertoe doet, het beroepsperspectief is positief en je kan heel veel leren.é

Welke HR-trends gelden in het bijzonder voor zorg- en welzijnsorganisaties?

"De megatrends zijn er, of we dat nu willen of niet. Dé vraag is van welke trends zorg- en welzijnsorganisaties het beste gebruik maken op topzorg te kunnen blijven leveren. Mijn top drie, zonder diepgaand onderzoek:

  1. Betere individualisering
  2. Inzet van technologie, ook in de zorgtaken
  3. Zoeken naar disruptieve manieren om het werk anders te organiseren