OCMW Deinze optimaliseert personeelsinzet, met oog voor bewoner, medewerker én financieel evenwicht

Met de opening van een nieuwe woonzorginfrastructuur in het vooruitzicht wenste OCMW Deinze de personeelsinzet in woonzorgcentrum Onze-Lieve-Vrouw zo efficiënt mogelijk te organiseren. De nieuwe arbeidsorganisatie diende daarbij niet alleen afgestemd te zijn op de noden van bewoners en medewerkers. Een gezond financieel evenwicht was evengoed een belangrijke voorwaarde. OCMW Deinze en Probis gingen hiervoor samen aan de slag. Koen Dierick, algemeen directeur woonzorg blikt terug op de samenwerking.

Aanpak

Koen Dierick: “De organisatiestudie van Probis omvatte een analyse van zowel de zorgverlening als de facilitaire diensten. De analysegegevens werden tijdens verschillende inspiratiesessies diepgaan besproken. Dit leidde tot een praktijkgericht actieplan met concrete aanbevelingen voor de verbetering van onze werking.”

 

Resultaat

“Op basis van de studie en het actieplan van Probis werken wij nu zelf een verandertraject uit. Een traject dat erg vlot verloopt. De aanbevelingen blijken immers erg praktisch en zeer bruikbaar te zijn, onder meer bij het vertalen van werkvolume naar uurroosters. Dit zowel in zorg- als niet-zorgdiensten.”

“Uit de vergelijking met andere woonzorgcentra bleken wij trouwens redelijk krap te zitten qua personeel. Dat was voor mij geen verrassing. Ik was wel blij dit eindelijk door Probis geobjectiveerd te zien. Hierdoor breidden wij onze personeelsequipe uit met 3,5 VTE’s.”

Bruikbare adviezen

“Wij zijn over de ganse lijn heel tevreden over de samenwerking en het uiteindelijke resultaat: een efficiënte arbeidsorganisatie, afgestemd op de noden van bewoners en medewerkers. Zonder daarbij een gezond financieel evenwicht uit het oog te verliezen.”